söndag 29 mars 2009

Torskgratäng

En god, snabblagad fiskgratäng med smak av purjolök, räkost och dill. Jag tycker det är gott med potatismos till, men det går lika bra med ris eller kokt potatis. Eftersom torskblocken i affären är på 400 gram är brukar jag göra rätten på det. Det blir dock för lite mat för att räcka till fyra personer, är man fler än tre är det bättre att tillaga två torskblock. (Eller varför inte färsk torsk i varlfri mängd - det har jag också hört talas om att det ska finnas!) ;)

Kuriosa: Med denna rätt vann jag (och min svärmor eftersom receptet kommer från henne från början) en årsförbrukning av mjukost (!) i en recepttävling anordnad av Milko. Själv hade jag siktat in mig på förstapriset i form av ett frukostset från Höganäs. Men visst - 108 förpackningar à 400 g mjukost var ju också en praktisk present. :S



Torskgratäng
400 g torsk
1 purjolök
1 tub räkost (225 g)
3 dl matlagningsgrädde
1/2 paket frusen dill

Skär purjolöken i strimlor och lägg allt i botten på en smörad ugnsform.

Tina torskblocket så pass att det går att skära det i 6 delar. (Det är lättast om det är halvtinat). Lägg torskbitarna på purjolöken, krydda med salt och lite vitpeppar.

Blanda ihop räkost, grädde och dill och häll sedan såsen över fisken.

Grädda i mitten av ugnen, 225 grader i 25-30 minuter. Serveras med potatismos.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar