söndag 15 mars 2009

Kanelhavrerutor

Det smakar som en äppelkaka utan äpple sa mamma när jag fick receptet. Och det är faktiskt en väldigt bra beskrivning av denna kaka. Receptet heter Havrekanelbullar som original, men varför döpa en långpannekaka till bullar? Då tycker jag kanelhavrerutor är ett bättre namn och eftersom det är jag som bestämmer här byter jag helt enkelt namn ;)

Kanelhavrerutor
3 dl socker
1 ägg
100 g smör
3 dl mjölk
7 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
Havretäcke
200 g smör
2 dl socker
3 dl havregryn
4 tsk kanel

Vispa ägg och socker. Smält smöret, rör sedan ner det tillsammans med mjölken. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en bunke och vispa sedan försiktigt ner det i smeten. Häll ut smeten i en bakpappersklädd långpanna. (Jag använde en form som var 30x40 cm)

Mixa eller blanda för hand samman ingredienserna till havretäcket. Fördela det med fingrarna över hela smeten.

Grädda i nedre delen av ugnen, ca 15-20 minuter i 225 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar