tisdag 3 mars 2009

Krämiga blåbärsrutor

Åh, de blir bara godare och godare ju mer man äter! Eller nej, det är ju inte riktigt sant. Jag menar inte att man ska äta 3-4 bitar på en gång... (risk för magknip och sockerchock) Men första gången jag gjorde dessa blev jag inte speciellt imponerad. Efter påtryckningar från de andra testpersonerna gav jag den ett försök till och nu kan jag inte annat än hålla med. Det är ju jättegott! Jag äter dom helst som de är - kalla, direkt från kylskåpet.

Krämiga blåbärsrutor
ca 24 st

Havredeg
300 gram smör
3 dl farinsocker
5,5 dl havregryn
5,5 dl vetemjöl
2 tsk bikarbonat

Vaniljkräm
4 dl crème fraiche, 34%
3 dl strösocker
4 tsk potatismjöl
1 msk vaniljsocker

3 dl blåbär

Smält smöret. Blanda farinsocker, havregryn, vetemjöl och bikarbonat. Tillsätt det smälta smöret i havregrynsblandningen. Rör om tills det är en smulig massa. Tryck ut 2/3 av degen i bakpappersklädd långpanna. Grädda i 175 grader, ca 6-8 minuter mitt i ugnen.

Under tiden kakan gräddas, sjud ihop i en kastrull crème fraiche, socker och potatismjölet. När krämen tjocknat, ta av den av värmen och tillsätt vaniljsockret.

Bred ut vaniljkrämen på den förgräddade kakan. Fördela blåbären över krämen, strö sedan över resten av havregrynsmassan. Grädda i ytterligare 13-15 minuter.

Låt kakan kallna innan du skär den i bitar.










2 kommentarer:

  1. oj oj vad det ser gått ut!! måste tesat själv och det blev otroligt gott!! :DD

    SvaraRadera
  2. De här ska jag testa! Ser jättegoda ut, och krämiga!

    SvaraRadera