fredag 20 mars 2009

Choklad cupcakes

Chokladiga muffins med både kakao och mjölkchokladbitar i. Oljan i smeten gör att de håller sig saftiga längre. Man kan äta dom som de är, eller festa till det lite med frosting. :) Jag gjorde hälften med choklad och hälfen med kolafrosting. Mängden kakao och kolasås jag angett är tänkt till hela satsen frosting. Jag är lite osäker på hur mycket kolasås jag hade i - det ska vara så mycket att man får en tydlig kolasmak!

Choklad cupcakes
4 dl vetemjöl special
4 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
2 dl socker
1 dl kakao
100 g mjölkchoklad
1 ägg
3 dl mjölk
1 dl neutral olja

Frosting
100 g philadelphiaost
60 g smör (rumsvarmt)
300 g florsocker
4 tsk kakao eller
3 msk kolasås

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Hacka chokladen grovt och vänd ner den. Vispa ihop ägg, mjölk och olja. Blanda ner äggvispet i bunken och rör ihop till en smet. Rör ner äggen, vispa inte eftersom det gör muffinsen seg.

Fördela smeten i amerikanska muffinsformar. Grädda i 200 grader mitt i ugnen, ca 15-20 minuter.

Vispa ihop philadelphiaost och smör tills det är klumpfritt. Rör ner florsocker och valfri smaksättning. (kakao eller kolasås - ev. kan man tillsätta lite mer florsocker om man väljer kolasås eftersom det tunnar ut frostingen).
Bred eller spritsa ut frosting på de kalla muffinsen.

3 kommentarer:

  1. Hej! går det bra att använda rapsolja i muffinssmeten? och vart får du tag på dina fina muffinsformar? :]!

    SvaraRadera
  2. Hej! Ja, det går bra att använda rapsolja, det var det jag hade denna gången! Muffinsformarna är köpta på Åhlens, 100 st för 59 kr. Mvh Camilla

    SvaraRadera
  3. Dessa ska nog bakas till påsk! Går nog ner hos kräsna systersöner! =)

    SvaraRadera