tisdag 12 maj 2009

Varma smörgåsar med skinka, sparris och sufflétäcke

Margareta, en kollega till mig berättade att hon skulle bjuda på denna förrätt vid en middagsbjudning nyligen. Eftersom jag aldrig tillagat något med sparris så köpte hon äkta öländsk färsk sparris till mig! Så snällt! :) Självklart var jag tvungen att testa hennes varma mackor också. Jättegott!! Dessa smörgåsar passar både som förrätt eller som kvällstilltugg en dag man inte vill tillaga en tidskrävande måltid. Vill man lyxa till det köper man parmaskinka - jag nöjde med mig tunna extrarökta skinkskivor.


Varma smörgåsar med skinka, sparris och sufflétäcke
4 skivor formbröd
4 skivor skinka (eller 16 st extra tunna)
16 gröna sparrisar
2 äggvitor
1/2 dl majonnäs
salt
ev. paprikapulver

Koka sparrisen i saltat vatten några minuter tills den blir mjuk.

Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Rör försiktigt ner majonnäsen, smaka av med lite salt och paprikapulver.

Bred lite smör på varje brödskiva och lägg ut dem på en bakpappersklädd plåt. Lägg en eller flera skivor skinka och fyra sparrisar på varje smörgås, fördela suffléröran ovanpå.

Grädda i 225 grader ca 10 minuter tills de har fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar