söndag 17 maj 2009

Tonfisklåda

Ett gammalt Bufférecept (ICA) som då och då hittar fram ur receptgömman. Blir lika glad varje gång det händer! :) Det är perfekt att ta till då man har fått kokt potatis över. Brukar man inte få så många potatisar över så kan man istället förbereda middagen genom att kvällen innan koka potatisen. När man kommer hem efter jobbet tar det bara 10 minuter att slänga ihop detta, sen sköter det sig självt i ugnen.


Tonfisklåda
800 g kokta, kalla potatisar (8-12 st)
2 burkar tonfisk
3 påsar Hollandaisesås
1/2 pkt fryst dill
Salt
Svartpeppar
2 dl riven ost

Skär potatisen i 1/2 cm tjocka skivor. Tillaga hollandaisesåsen enligt anvisningarna på förpackningen.

Smöra en form och lägg ut hälften av potatisen. Fördela tonfisken över potatisen, salta och peppra (ca 1/2 tsk salt). Strö över dillen. Häll hälften av Hollandaisesåsen över tonfisken. Lägg på resten av potatisen, häll över såsen och strö till sist riven ost över gratängen.

Gratinera i 225 grader, ca 25 minuter.

6 kommentarer:

  1. Gjorde denna supergoda rätt i lördags. Den blev fantastiskt god och uppskattades högt även av mina barn. Tack för en underbar blogg med mycket bra bilder och festliga och goda recept.

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att höra att hela familjen tyckte om den! Detta var en av min svärfars favoriträtter och jag tycker själv att den är väldigt god. Himla kul att du gillar bloggen i övrigt också! =)

    SvaraRadera
  3. Oj, 800 kg potatis, måste iväg och handla lite då ser jag :)

    SvaraRadera
  4. Haha ojdå :) Jag kan inte heller komma ihåg att jag fick köra hem potatisen med en gaffeltruck så jag antar att jag skrivit fel i receptet ;)

    SvaraRadera
  5. Denna rätt har jag ätit så länge jag kan minnas. Du har en väldigt inspererande blogg.
    Gillar att du har fotat det du har lagat till.

    SvaraRadera
  6. Måste erkänna:
    Jag som ogillar tonfisksmaken i sig fann denna rätt väldigt god. Något man kommer göra om!
    Kommer dock ta 1 kg potatis istället. Potatisoman här! :D

    SvaraRadera