söndag 17 maj 2009

Långpannebröd med rågsikt

Långpannebröd är praktiska och enkla att göra när man inte orkar rulla frallor eller forma limpor. Det var första gången jag gjorde denna varianten av långpannebröd och jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag tycker att det var bra eller inte. :) Hembakat bröd är ju i stort sett alltid gott, men jag tror det är godare med vanligt vetemjöl än rågsikt när man gör "grötbröd". Långpannerutor är annars väldigt smidigt att ha i frysen, bara att tina ett par minuter i micron på morgonen så får du (nästan) nybakat bröd varje dag. :)


Långpannebröd med rågsikt
6 dl vatten
4 dl havregryn
50 g smör, smält
50 g jäst
1,5 tsk salt
2 msk sirap
12-13 dl rågsikt

Koka upp vattnet. Blanda havregryn och smält smör i en degbunke. Häll det kokande vattnet över och låt det svalna till 37 grader. Rör ner jästen i havregrynsblandningen. Tillsätt salt, sirap och det mesta av rågsikten. Arbeta degen ordenligt och låt den sedan jäsa i 60 minuter.

Platta ut degen i en långpanna, skåra degen i 20 bitar. Låt jäsa 30 minuter under bakduk.

Pensla brödet med vatten och strö över lite havregryn. Grädda i 225 grader, ca 20 minuter.

1 kommentar:

  1. Nu får jag snart smaka av dagens brödbak.

    MVH
    Louise Landin

    SvaraRadera