onsdag 27 maj 2009

Popcornkakor

Små, söta kakor med segfluffigt innehåll. Originalreceptet kommer Dansukker men jag tyckte det lät lite tråkigt så jag gjorde en variant med vaniljsocker i smeten och tillsatte förutom popcorn även hackad mjölkchoklad. På detta ringlade jag lite kolasås innan kakorna gräddades. Båda varianterna blev bra, men tyvärr fastande kolasåsen i botten på formen så det var svårt att få loss de kakorna. Man kan välja att antingen klicka ut kakorna direkt på bakplåtspapper eller i små bakformar. Jag testade båda varianterna, men föredrar små bakformar på grund av kakorna är ganska söta och att det därför blir lagom stora munsbitar om de bakas i småformarna.

Popcornkakor
1,5 dl socker
100 g smör
1 dl olja
3 dl vetemjöl
1/2 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
1 liter popcorn

Choklad- och kolapopcornskakor
Samma som ovan plus:
1 tsk vaniljsocker
100 g mjölkhoklad
Kolasås

Vispa socker och rumstempererat smör luftigt. Tillsätt oljan, lite i taget, under ständig omrörning. Blanda mjölsorterna med bakpulver. Vänd ner popcornen. Klicka ut på bakplåtspapper eller små bakformar.

Choklad- och kolapopcornkakor
Blanda ner vaniljsocker tillsammans med de torra ingredienserna. Hacka chokladen och rör ner den i smeten. Vänd ner popcorn. Klicka ut i formar och ringla lite kolasås över varje kaka.

Grädda i 200 grader, ca 10 minuter.

Popcornkakor

Choklad- och kolapopcornkakor

1 kommentar:

  1. Åh, detta receptet har jag letat efter! Kommer ihåg att vi bakade dem när jag var mindre, då fick vi receptet i en Dansuker broschyr. Ska genast testa din lite festligare version!

    SvaraRadera