måndag 25 maj 2009

Inbakad kassler

En lättlagad festfavorit som brukar bli uppskattad! Fyllningen går att förbereda i god tid innan och förvara i kylen, sen är det bara att rulla ut den färdigköpta smördegen, fördela fyllningen på den och rulla ihop allt. Resten sköter ugnen! :) Och ja.. degen spricker ibland för mig med även om jag försöker vara försiktig (ofta i ena sidan längst ner). Men det gör inget! Se bara till att lägga den i en form där man kan ta tillvara den såsen som rinner ut i så fall. :) (Som variation kan man istället fördela röran på fyra små smördegsplattor som man först tinar och kavlar ut till ca 15x20 cm.) Den här gången gjorde jag även lite extra vitlökssås (eftersom jag hade vitlöksost i fylllningen) att ha vid sidan om ifall den inbakade såsen inte skulle räcka till. Men det kändes nästan lite överflödigt. Jag skriver ner hur jag gjorde iallafall så är det upp till er att avgöra om den ska vara med eller inte. :)


Inbakad kassler
1 smördegsrulle
400 g strimlad kassler
2 dl crème fraiche
200 g crème bonjour (valfri smak, men t.ex vitlök eller taco är gott)
1 ägg

Vitlöksröra
3 dl crème fraiche (34%)
1 vitlöksklyfta
1 msk persilja (fryst, hackad)
Salt
Svartpeppar

Skär kasslern i strimlor. Blanda crème fraiche och ost i en bunke, rör ner kasslern.

Rulla ut smördegen i en form. Fördela kasslerröran i en tjock sträng i mitten på rullen. Vik in ändarna och sidorna på smördegen över fyllningen. Försök få det så tätt som möjligt utan att den går sönder. Pensla med uppvispat ägg.

Gratinera i 225 grader, ca 25 minuter.

Serveras med ris och mycket sallad och ev. den kalla vitlöksröran.

Rulla ut smördegen i en ugnsform

Fördela fyllningen i en tjock sträng i mitten av degen.

Vik smördegen över fyllningen. Pensla med ägg.

Vitlöksröra

Eftersom jag inte tog bild på upplägget denna gång kommer här en bild från förra gången jag gjorde inbakad kassler. Då blev det fyra portionsbitar av små smördegsplattor med tacoost som smaksättning.

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig blogg! Och vilka recept. Hit kommmer jag absolut kika in fler gånger.
    Mvh Cecilia

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig sida jag har hittat. Har lagat många rätter och de har varit väldigt goda. Jag har även bakat kakor och de blev helt underbara. Tack för dessa recept är inne och kollar ganska ofta om det har kommit in något nytt. Tack än en gång för denna sida

    SvaraRadera