torsdag 14 maj 2009

Äppelkaka med kardemumma

Receptet kommer från boken "Långpannekakor" och såg väldigt lockande ut tyckte jag. Kardemumma är en av favoritkryddorna dessutom och det kan vara gott att som omväxling äta en äppelkaka som inte innehåller kanel. Men. Tyvärr vart detta ingen hit enligt mig. Det var för mycket kardemumma plus att botten inte blev så saftig som jag förväntat mig. (Det är väl mitt eget fel i och för sig - men jag ville ha äpplena något mjukare än vad de var när botten var torr). Om man vill göra detta recept i långpanna (eftersom det enligt receptbokens namn hör hemma där!) ska man dubblera satsen.


Äppelkaka med kardemumma
250 g mandelmassa
175 g smör
1 dl socker
1/2 dl gräddfil
3 ägg
4 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 stort äpple, grovrivet
3 äpplen, skivade

1,5 msk socker
1 msk kardemumma

Riv mandelmassan, klicka i smöret och vispa till en jämn smet. Rör ner socker och gräddfil. Vispa ner äggen, ett i taget. Rör ner det rivna äpplet. Blanda mjölk och bakpulver, vänd sedan ner det i smeten.

Häll smeten i en bakpappersklädd form (ca 20x30 cm). Skala och klyfta äpplena. Lägg ut äpplena i tre rader över smeten. Strö över socker och kardemummablandningen.

Grädda i 200 grader, 35-40 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar