torsdag 28 maj 2009

Stekta bananer

Åh dessa bananer! Hittade receptet för många år sen i en tidsskrift. De lagades flitig under en period men sedan föll receptet i glömska till förmån för andra spännande efterrätter. Häromdagen blev jag sugen på att testa det igen. Hittade inte receptet men är ganska säker på att detta är väldigt lik originalet. Tycker man det är bökigt att steka hela bananer går det såklart bra att dela dem i mindre bitar. Mängden "sås" räcker till fler än två bananer, jag tror att det var fyra stycken i receptet från början. Det är gott att ringla lite sås över glassen, men ta inte för mycket eftersom den stelnar snabbt när varmt socker möter kall glass. :)


Stekta bananer
2 bananer
50 g smör
1 dl farinsocker
1 tsk kanel

Smält smör, farinsocker och kanel i en stekpanna. Dela bananerna på hälfen på längden och lägg ner dem i pannan. Stek några minuter på varje sida.

Servera med vaniljglass. Häll gärna över lite av farinblandningen (såsen) också!

4 kommentarer:

  1. Hej, ville bara säga att jag har din sida som favorit, jätte bra då man inte kommer på något att laga till middag, kul och lätta recept! Kram Sara
    www.knassara.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Smaskig blogg!! Men kan man inte prenumerera på den med bloglovin???? Hoppas...

    SvaraRadera
  3. Tack! :) Jo man kan prenumerera via bloglovin. Har du sökt på "mingodasida"? Jag hittade den där, så testa igen! :)

    SvaraRadera
  4. Detta gjorde jag igår, mmmmm gott alltså!=) Blir fler ggr absolut!

    SvaraRadera