tisdag 22 februari 2011

Omelett med kantarellstuvning

Att tillaga omelett är väl inte min starka sida men här testade jag att göra den i micron (som allt annat jag gjort denna vecka ;-) ). Det funkade det med! Kantarellerna hittade jag i frysen, 2008 stod det på paketet. Den som spar han har, eller? Jag har ju inte så många guldtackor i frysen och själv är jag vansinnigt dålig på att hitta kantareller så de få vi har lyckats skrapa ihop (oftast genom att tigga från övriga familjemedlemmar) håller jag hårt i! Lite väl hårt verkar det som :) Men som tur är för fröken Spara så var det absolut inget fel på svampen.


Omelett med kantarellstuvning

Omelett
5 ägg
4 dl mjölk
1/2 tsk salt

Kantarellstuvning
1 liter kantareller
2 msk smör (30 g)
3 dl vispgrädde
Salt, vitpeppar

Crisp 7 minuter

Vispa ihop ägg, mjölk och salt och häll smeten i en stor crisppanna (28 cm). Tillaga på Crispfunktionen i 6-7 minuter.

Fräs svampen i en torr stekpanna eller sauteuse tills all vätska har kokat bort. Tillsätt 2 msk smör och låt svampen steka i smöret tills det har slutat att knäppa i den. Häll på grädde och koka tills grädden börjar tjockna. Smaka av med salt och vitpeppar.

Häll kantarellstuvningen på omeletten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar