tisdag 22 februari 2011

Ångkokt lax med japansk sojasås

Åhh så roligt att jag lyckades få till min lax! :) Ända sedan jag var på Yasuragi spa i höstas och åt god mat har jag tänkt att jag nån gång ska laga lax, ris och japansk sojasås. Idag blev det av och jag måste säga att jag är himla nöjd med resultatet! Det känns fräscht och lätt men ändå smakrikt. (Har man ingen ångkokningsmikro så kan man steka laxen i vanlig ugn istället)


Ångkokt lax med japansk sojasås
4 port

Ångkokt lax
2 dl vatten
1 msk oxfond
4 laxbitar
Salt, vitpeppar

Grönsaksfräs
1 purjolök
1 röd paprika
1 vitlöksklyfta
1 liten burk champinjoner (eller färska!)
matolja

Japansk sojasås
1 dl japansk soja
1 vitlöksklyfta
Spad från ångkokningen
Maizena

Skölj och koka upp riset. Skär purjolöken och paprikan i smala strimlor.

Häll vatten och oxfond i botten på ångkokningskärlet. Salta och peppra laxbitarna, lägg dom sedan på gallerinsatsen till kärlet och tryck dit locket. Tillaga på Steam (ångkokningsfunktion) i ca 8 minuter. (Jag hade bara 3 laxbitar den här gången och ställde in steam på 400 g vilket gav tiden 6:45 min) När riset har kokat i 10 minuter är det lagom att sätta in laxen i mikrovågsugnen.

Hetta upp olja och finhackad vitlök i en sauteuse eller stekpanna. Lägg i purjolöken, paprikan och svampen. Stek några minuter tills purjon och paprikan börjar mjukna.

Koka upp soja och finhackad vitlök. Häll över spadet från ångkokningskärlet när laxen är klar. Tillsätt någon matsked maizena, såsen ska vara tunn men inte vattnig.

Lägg upp ris på en tallrik (jag snitsade till det och tryckte ner riset i en portionsform som jag tippade upp och ner på tallriken ;-) ), häll sås vid sidan om, grönsaker i såsen och laxen på grönsakerna. Skeda över ännu lite sås och servera genast!
Ångkokningskärl till mikrovågsugnen. Häll vatten i botten, lägg fisk eller grönsaker på gallerinsatsen till kärlen och sätt på locket.

Strimlad purjolök, paprika och hela champinjoner stekta i lite vitlöksolja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar