måndag 14 februari 2011

Kanel- och chokladcupcakes

I söndags så slängde jag ihop några muffins efter att jag kom hem från jobbet, dagen efter la jag på frostingen vilket gjorde dom så mycket godare! Muffinsen är chokladmuffins smaksatt med kanel och hackad mörk choklad, frostingen är en vanlig chokladvariant a la Leila.


Kanel- och chokladcupcakes

Muffins
4 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 3/4 dl socker
4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
2 tsk kanel
1 ägg
3 dl mjölk
1 dl rapsolja
150 g mörk choklad

Frosting
60 g smör
100 g philadelphiaost
5 dl (300 g) florsocker
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 msk varmt vatten

Blanda ihop alla torra ingredienser till muffinsen i en skål. Hacka chokladen grovt och rör ner den också. Vispa ihop ägg, mjölk och olja i en minut och rör ner det i mjölblandningen.

Placera ut formar i en muffinsplåt, fyll dom till 2/3 med smet. Grädda i 175 grader, 15-20 minuter. De är klara när provstickan är torr.

Vispa ihop rumsvarmt smör och philadelphiaost. Rör ner florsocker, kakao, vaniljsocker och varmt vatten. Vispa tills smeten är helt slät.

Bred på ett rejält lager frosting på varje muffins, dekorera ev. med strössel. (Förvaras i kyl)

Före frosting

2 kommentarer:

  1. Så söta! Låter gott med, dessa får testas. Dina glöggcupcakes var de godaste jag har ätit och alla jag har bjudit dem på säger samma sak

    SvaraRadera
  2. Ser jättegott ut! Blir att testa nu till helgen. Hoppas sambon blir nöjd ;)

    SvaraRadera