torsdag 3 december 2009

Lussekatter

Klassiskt lussekattsrecept som alltid brukar bli bra! Jag kör på varianten med kesella i degen. Jag vet att det har diskuterats mycket om kesella verkligen gör degen saftigare eller inte, själv tror jag inte det är kesellan som gör lussekatterna saftiga utan mängden vetemjöl. Det gäller att tillsätta så pass mycket mjöl att degen går att arbeta med utan att den fastnar på både bakbord och fingrarna, men samtidigt ska den bara vara precis arbetsbar - för mycket mjöl och för lång gräddningstid gör lussekatterna torra. Så varför har jag då kesella i degen? Förmodligen för att jag kört in mig på receptet och är lika nöjd med resultatet varje år! ;) Det enda skillnaden jag gör från originalreceptet är att jag tillsätter extra saffran.


Lussekatter

30 st

50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
3 pkt saffran (+ 1 sockerbit)
250 g kesella lätt (1%)
1,5 dl socker
1/2 tsk salt
16-18 dl vetemjöl special

Russin
Ägg till pensling

Smält smöret, häll i mjölken och värm till 37 grader. Smula ner jästen i en degbunke, häll på lite av mjölken och rör om tills jästen har löst sig. Stöt saffranet tillsammans med en sockerbit i en mortel. Tillsätt kesella, socker, salt, saffran och resten av degvätskan i bunken. Arbeta in mjölet och knåda degen i 5-10 minuter. Degen ska vara lätt kladdig men ändå arbetsbar. Låt jäsa under bakduk i 40 minuter.

Knåda ihop degen och dela den i mindre delar. Forma lussekatter och lägg på bakapappersklädd plåt, tryck i russin och låt jäsa under bakduk i 30-40 minuter.

Pensla med ägg och grädda i 250 grader, 6-8 minuter.

Nej, jag har inte glömt att ha russin i alla lussekatter... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar