fredag 12 mars 2010

Rosa rutor

Detta receptet finns sedan tidigare på bloggen men jag tycker att det förtjänas att lyftas fram en gång till. Rosa rutor - en av sambons och svågerns absoluta favoritkakor! Själv tycker jag att de ser både ser läckra ut och smakar gott. :) Kakorna består av två mördegsplattor med mörk chokladtryffel mellan och toppas med en rosa jordgubbsglasyr.

Rosa rutor
25-36 st

Mördeg
200 g smör
1 dl socker
1 ägg
5 dl vetemjöl

Fyllning
300 g mörk choklad, 70%
2 dl crème fraiche, 34%

Glasyr
2 dl florsocker med jordgubbssmak (Dansukker)
1 1/4 msk vatten

Hacka snabbt samman alla ingredienserna till mördegen och lägg den kallt att vila ca 30 min.

Bryt chokladen i mindre bitar. Ge crème fraichen ett uppkok och ta från värmen. Tillsätt chokladen och rör tills den smält och krämen är blank och slät.

Klä en liten långpanna ca 20x20 cm med bakpapper. Dela mördegen i 2 delar och kavla eller tryck ut den ena degbiten jämnt i botten på formen. Bred ut chokladkrämen ovanpå. Kavla ut den andra degbiten till ett lock. Lyft över locket och lägg den på chokladfyllningen. Stick några hål med en provsticka genom den översta deglocket.

Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 200 grader, 20-25 min till den fått en svagt gyllene färg. Den ska inte få för mycket färg eftersom det är risk att den spricker då när man ska skära upp den. Låt kakan kallna i formen.

Blanda samman florsockret och vattnet till en slät glasyr. Bred på glasyren jämnt över ytan. Låt glasyren stelna i kylen. Skär upp kakan i bitar. (Jag gjorde 36 bitar, dvs ca 3x3 cm)

10 kommentarer:

  1. OMG!!! Låter jättegott och de ser helt drömmandegoda ut!! *torkar bort lite saliv i mungipan*

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Var köper du florsockret med jordgubbssmak? Skulle så gärna vilja testa dessa men hittar inte sockret. På Dansukkers hemsida så finns det inte med under sortiment.

    Mvh
    Erica

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Jag brukar köpa florsockret på Citygross. (Ganska stor kedja som har stormarknader i samma storlek som Maxi och Coop).

    Jag har försökt få Maxi att beställa hem det men de sa att det inte finns att få tag på. Då ringde sambon (det är ju hans favoritkakor!) till Dansukker och de sa att de visst sålde produkten och att bl.a. Citygross säljer den.

    Hoppas du får tag på det!

    Mvh Camilla

    SvaraRadera
  4. Går dom bra att frysa in?

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Ja, det går bra att frysa dessa kakorna! Jag gjorde en omgång senast för en månad sedan där jag frös in hälften av dom.

    Mvh
    Camilla

    SvaraRadera
  6. Hej hej!
    Har nu provat dessa, hittade dock inte jordgubbsflorsockret på varken Ica Maxi eller City Gross. Körde med jordgubbssaft i vanligt florsocker istället. Dock föll inte dessa kakor mig i smaken... Får hoppas att jag kan kränga på någon annan dem. =)

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Nej alla tycker vi olika! :-) Det var synd att du inte hittade florsockret för enligt mig gör det hela kakan, jordgubbssaft gör inte kakan rättvisa.. tyvärr..

    Hoppas du hittar något annat recept här som du tycker om istället :-)

    SvaraRadera
  8. Hej,

    Finns inte Florsockret med ...att få tag på, inget annat man kan använda?

    SvaraRadera
  9. Hej VeeKay!

    Det är en väldigt speciell mycket konstgjord jordgubbssmak på florsockret. Jag har inte hittat något annat som det går att ersätta med. Kanske kan det finnas någon essens som kan tänkas påminna om smaken? Jag köper florsockret på Citygross - men den affären finns främst i södra Sverige tror jag. Ring Dansukker annars - de borde kunna tipsa om inköpsställen...

    Mvh
    Camilla

    SvaraRadera