onsdag 3 mars 2010

Chocolate cupcakes med DDL-frosting

Hej hej hej! :) Nej, jag har inte gått under jorden (eller grävt ner mig i snön), har bara haft en intensiv jobbperiod. Jag hann dock med att slänga ihop några kakor och tårtor förra veckan men efter det räckte inte tiden till för att lägga upp recepten på bloggen.

Men nu så! Här är ett äkta amerikanskt cupcakerecept från Martha Stewart! Känner ni till Dulce de leche? Jag har läst om DDL-recept i flera år men det var inte förrän förra veckan som jag fick tummarna ur och testade två av dessa recept. Dulce de leche är en mjuk kola som man får genom att koka en burk kondenserad mjölk (hittas på bakhyllan i mataffären) i 3 timmar. (Får inte koka torrt utan fyll på med lite vatten efter hand så att burken förbli täckt). När kolan är klar får den kallna i burken (jag lät den stå i rumstemperatur över natten).


Kolan kan ätas som den är eller vara en av ingredienserna i ett bakverk - t.ex. det här! DDL-frosting får man genom att på låg hastighet röra ihop kolan med ovispad grädde, när kolan fördelat sig i grädden vispas den upp på vanligt sätt och blir en Dulce de leche-smakande grädde. Väääldigt god och den passar perfekt ihop med de mörka chokladcupcakesen.


Chocolate cupcakes med DDL-frosting
ca 20 st

Cupcake
1,5 dl kakao
3,5 dl mjöl
3,5 dl socker
1,5 tsk bikarbonat
3/4 tsk bakpulver
2 tsk vanilj socker
3/4 tsk salt
2 ägg
1,5 dl varmt vatten
1,5 dl mjölk
1/4 tsk vinäger
3 msk olja

Frosting
5 dl grädde
3 dl dulce de leche (DDL)*

*DDL = Mjuk kola som du får genom att koka en burk kondenserad mjölk på svag värme i 3 timmar. Burken ska vara under vatten hela tiden, fyll ev. på mer om det behövs under koktiden. 1 burk blir ca 3 dl.

Sikta ihop alla torra ingredienser (kakao, mjöl, socker, bikarbonat, bakpulver, vaniljsocker och salt) i en stor skål. Tillsätt äggen, vatten, mjölk, vinäger och olja och vispa lätt tills att allt är väl blandat (ca 3 min).

Fyll cupcakeformarna till 1/3 (lägg märke till att det inte är 3/4 som det vanligtvis brukar vara) och grädda i180 grader i ca 15 min, tills de nästan är torra i mitten (men inte helt! Då blir de för torra). Låt svalna.

Vispa dulce de leche och grädde på låg hastighet tills de blandats ihop väl, höj sedan hastigheten och vispa grädden fluffigt. Spritsa frostingen över cupcakesen.

Dulce de leche - en burk kondenserad mjölk som kokas i 3 timmar får en kolaliknande konsistens.

Cupcakesformarna fylls till 1/3 med sme
t.

2 kommentarer:

  1. Haha, ser att du iallafall har snöat in dig på DDL recept! Då ska jag tipsa dig om Banoffeepie! HUR gott som helst! Och du som gillar banan i bakverk måste ju definitivt testa det!

    SvaraRadera
  2. Va spännande med DDL! Ska testa det till min födelsedag tror jag allt, om de hinns med... börjar bli en lång lista på kakrecept nu ;)

    SvaraRadera