söndag 28 mars 2010

Ostfrallor

Ett skepp kommer lastat med en gäng hyfsat snabbakade ostfrallor till söndagsfrukosten!


Ostfrallor
8-12 st

50 g jäst
2,5 dl vatten
1/4 tsk salt
1 tsk socker
2 msk olja
1,5 dl riven prästost (eller annan smakrik sort)
6-7 dl vetemjöl special

1 ägg
1-2 dl riven ost

Rör ut jästen i ljummet (37 grader) vatten. Rör ner salt, socker och olja. Arbeta in hälften av mjölet och rör sedan ner osten. Tillsätt resten av mjölet och knåda degen smidig, 5 min i maskin eller 10 min för hand. Låt degen jäsa 20 min.

Arbeta ihop degen och dela den i 8-12 bitar. Rulla till frallor och lägg på bakpappersklädd plåt. Jäs frallorna i 25 min.

Pensla med ägg och strö över grovriven ost. Grädda i 250 grader ca 8 min.

1 kommentar:

  1. Lätt bakta, saftiga och himmelskt goda! Detta recept är en keeper! Den enda ändringen jag gjorde var att jag bytte ut ca. 2 dl vetemjöl till rågsikt... Du vet man vill ju känna sig lite nyttig haha!

    SvaraRadera