torsdag 11 mars 2010

Gräddbullar

Hemmagjorda gräddbullar är inte alls så svårt att göra som man skulle kunna tro. Fyllningen består av en marängsmet som man rör ner gelatin i.. den smakar alltså inte så mycket i sig själv men tillsammans med rånbotten och chokladen blir det en liten gräddbulle. :)


Gräddbullar
8-10 st

8-10 smörgåsrån

1 dl äggvitor (ca 3 ägg)
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
3 gelantinblad

100 mörk choklad, 70%

Tag ut 1-2 rånbottnar av varje smörgåsrån, ca 5 cm i diamater.

Lägg gelantinbladen i blöt i kallt vatten. Vispa äggvitorna med sockret till riktigt hårt skum med fettfria redskap (ta gärna hjälp av en assistent om du har det eftersom det kan ta ett tag innan äggvitorna stelnar). Vispa ner vaniljsockret i slutet när äggvitan stelnat. Krama ur gelantinbladen och smält dom i 10 sek i micron. Vispa ner det smälta gelantinet i den vispade äggvitan.

Häll fyllningen i en spritspåse med ca 1,5 cm spritsöppning. Tryck ut massan till en topp eller mumsmumsformad boll på varje rånbotten. Ställ gräddbullarna kallt så att ytan torkar, ca 4 timmar.

Smält chokladen. Doppa gräddbullarna, vrid dom i slutet och skaka lätt så överflödig choklad rinner av. Ställ in kylen tills chokladen stelnat. Doppa ev. topparna i kokos innan de ställs för att stelna!


10 kommentarer:

  1. Wow! Vad duktig du är! De blev jättefina och ser riktigt goda ut. :-)

    SvaraRadera
  2. Wow, såna här har jag aldrig gett mig på att göra själv! De ser jättelyxiga ut!

    SvaraRadera
  3. hahahha WOW det var det första jag sa högt när jag såg dina bilder.. tydligen fler än jag som tänkte samma sak

    SvaraRadera
  4. Ser så läckra och mumsiga ut!

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  5. Men så gott! De ser hur proffsiga ut som helst!

    SvaraRadera
  6. Kan man frysa dessa? Ska man öra det innan chokladen isf, eller kan man stoppa in färdiga i frysen?

    SvaraRadera
  7. Jag vet faktiskt inte om man kan frysa dessa... jag har aldrig behövt fundera på det eftersom de tagit slut så fort :S. Jag vet att det går att frysa "riktiga" gräddbullar (med choklad på).. jag har inte gjort det själv men min pappa brukar göra det. Möjligtvis kan chokladen bli lite fuktig och kännas något kladdig när man tar fram dom i rumstemperatur? Om du testar att frysa in dom får du gärna höra av dig och berätta hur det gick! :)
    Mvh Camilla

    SvaraRadera
  8. Jag har fryst mina och det går bra de kan bli lite "svettiga" på ytan några blev det en gång för mig men de andra gångerna har de varit fina när jag tinat dem.

    SvaraRadera
  9. testade att göra dom, jättegoda blev dom. men haha dom blev lite lösa kanske fast ja visspade typ en timme. jaja dom gick att äta ändå
    tack:)

    SvaraRadera
  10. WOW - ser ju helt köpes ut!! har tänkt försöka mig på detta :). Har köpt en dunk äggvita :)

    SvaraRadera