måndag 15 mars 2010

Spaghettiplättar

Ett sätt att ta tillvara på överbliven spaghetti är att blanda upp den med lite ägg, crème fraiche, ost och steka den som plättar. Det var första gången jag testade detta och tyckte det var okej men lite smaklöst. Min sambo har länge pratat om att han vill ha stekt spaghetti eftersom han åt det som liten. Jag hade aldrig hört talas om det eller tänkt tanken innan han började prata om det. Har ni ätit det nån gång?


Spaghettiplättar med bacon

Plättar
1 liter kokt spaghetti
3 ägg
1/2 dl crème fraiche
1 dl riven ost
1/2 tsk salt
svartpeppar

1 pkt bacon

Krämig tomatröra
Crème fraiche
Majonnäs
Hackade tomater
Salt och svartpepper.

Rör ihop ägg, crème fraiche, ost, salt och svartpeppar. Vänd ner spaghettin.

Ta med hjälp av en spaghettislev och stor en större slev upp lite pasta. Stek 2 plättar i taget i smör i en stekpanna.

Serveras tex med knaperstekt bacon och en krämig tomatröra. (Vet inte exakt hur mycket jag tog av varje men ca 2 dl crème fraiche, 1 msk majonnäs, 1-2 hackade tomater eller motsvarande mängd körsbärstomater. Krydda med salt och svartpeppar)

4 kommentarer:

  1. Jag brukar ta överbliven spaghetti i omelett, funkar jättebra! Eller steka upp den tillsammans med grönsaker och låtsas att det är nudlar ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min fru brukar göra spagettiplättar på överbliven spagetti. Barnbarnen är förtjusta. De tjatade på sin mamma att hon skulle göra. Ringde sin svärmor och var förtvivlad. Kunde inte hitta något resecept som motsvarade farmors.
      överbliven spagetti, 1 ägg, 1 dl mjölk , 1 dl mjöl. Vispa ihop och stek.
      Recept från Barbro ED, Strängnäs

      Radera
  2. Steka upp spaghetti med olivolja och vitlök är jättegott!

    SvaraRadera
  3. jo, ja brukade steka upp överbliven spagetti o äta me ketchup o mängder av smör när ja va liten. Hälsan själv men gott gott :-)

    SvaraRadera