måndag 29 mars 2010

Arraksbollar

Hemmagjorda arraksbollar smakar nästan likadant som "köpekagor". I arraksbollssmeten ska det vara 3 dl kaksmulor. Jag kan tänka mig att receptet uppstod på konditorier som ville ta tillvara på överblivna småkakor. Själv har jag sällan eller aldrig så mycket överblivna småkakor hemma utan jag brukar köpa en burk drömmar som jag smular sönder. Hur mycket essens man ska ta beror på vilken tillverkare man använder. Jag hade Dr Oetker denna gång, tidigare har jag haft Ekströms och då fick jag ta mer essens.


Arraksbollar
100 g mörk choklad
100 g smör
3 dl kaksmulor
2 dl havregryn
1 dl socker
3 tsk vaniljsocker
1 msk kaffe
1 krm arraksessens

Smält chokladen och mixa ihop den med smör, socker, kaksmulor (krossa kakor i en mortel till du får rätt mängd), havregryn, vaniljsocker, kaffe och arrakessens till en deg. Degen ska vara lite kladdig. (ställ gärna bunken i kylen en stund för att degen ska stelna något).

Rulla bollar, vänd runt dom i chokladströssel - tryck gärna lite med fingertopparna så strösslet fastnar och arraksbollarna bli jämna och fina. Förvaras i kyl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar