måndag 30 november 2009

Cornflakes crisps

Detta julgodiset gjorde jag förra året efter Leilas recept. Jag glömde dock doppa dom i choklad (som synes!) men det var inget hinder för att de skulle ta slut på gottebordet. Har för mig att de var lite kladdigt så ni som har bättre minne (eller inte är så ivriga) kan ju fullfölja hela receptet och doppa de små krispiga bitarna i choklad.


Cornflakes crisps
100 g ljus mjölkchoklad
1 block (250 g) nougat
1 burk (350 g) nutella
1 l cornflakes

300 g mörk choklad

Hacka den ljusa mjölkchokladen och smält den tillsammans med tärnad nougat och nutella. Vänd försiktigt ner cornflakes i chokladblandningen.

Häll ut detta i en liten rektangulär form, 20x30 cm, klädd med bakplåtspapper. Packa försiktigt ihop smeten så att inga lufthål uppstår. Låt stelna i kylen och skär kakan i bitar.

Finhacka den mörka chokladen. Smält 1/3 av den, rör i resten av chokladen tills allt smält. Låt svalna under omrörning till cirka 28 grader. Doppa bitarna i choklad, gärna med hjälp av en gaffel. Låt dem rinna av på ett galler (med bakplåtspapper under).

5 kommentarer:

  1. Jag tittade på för några dagar sedan på leilas jul på internet, när hon lagade dessa. Det ser väldigt gott ut :)

    SvaraRadera
  2. Ja, det här julgodiset är verkligen sjukt gott, speciellt med choklad över ;) Det är dessutom fint att ringla lite vit choklad över! Gjorde dem även i början av sommaren då jag inte kunde vänta, haha :D

    SvaraRadera
  3. Åh vad smarrigt ska testas.Men undrar om du vet på ungefär hur länge julgodiset som man bakar håller sig?Vågar inte börja ännu ifall allt blir gammalt till jul. Det är faktiskt ingen kock som pratar om hållbarhet på julgodis.

    Tack på förhand!
    Sofia

    SvaraRadera
  4. Tryfflar och praliner håller i ca tre veckor, kola borde också hålla några veckor. Men annars vet jag inte riktigt hur länge godis håller sig. Det godiset jag gör till julhelgen brukar jag göra tidigast en vecka innan för att det ska vara färskt. Jag tror att som så mycket annan mat så är det okej att äta så länge det ser, luktar och smakar gott! :)

    SvaraRadera
  5. Som jag misstänkte då,tack för ditt svar och återkommer när jag satt igång med julbaket.
    Ha en mysig kväll!

    Sofia

    SvaraRadera