måndag 30 november 2009

Saffransmuffins

Ojoj. Detta var inte dumt. Detta var rent av riktigt riktigt gott! Saftiga muffins med en tydlig smak av saffran. Ett suveränt komplement till glöggen på lucia om man inte hinner eller orkar göra lussekatter tills dess!


Saffransmuffins
10 st

2 ägg
2 dl socker
200 gr smör
1 pkt saffran
1,5 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

Florsocker till garnering

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Smält smöret, rör ner mjölk och saffran. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Vänd ner mjölblandningen varvat med vätskan och rör smeten slät.

Sätt bakformar i en muffinsplåt, fördela smeten i 10 formar. Grädda i 225 grader, ca 15 minuter.

Strö över florsocker innan servering.

11 kommentarer:

  1. Hej Camilla!
    Detta var de godaste saffransmuffins som vi har smakat någonsin.
    Du har en underbar receptblogg.
    Jag älskar nya recept och detta är verkligen en bra sida att vända sig till. TACK!

    Vill önska dig en underbar GOD JUL och GOTT NYTT ÅR
    (Kanske syns vi på jobbet innan jul o nyår)

    Många kramar från
    Margita Klarwall

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt goda!!!! Tackar!
    /Viktoria

    SvaraRadera
  3. Jättegoda!
    Tyvärr glömdes mina bort och fick stå en kvart i ugnen. Vart ganska torra men väldigt väldigt goda.

    Nästa gång när dom inte blir brända måste dom smaka underbart.

    Tack för ett jättebra recept!
    /Heléne

    SvaraRadera
  4. Jättegoda!!

    Min dotter är russinälskare så hälften fick russin i.
    Perfekt att skicka med som adventsfika istället för lussekatter till skolan.

    Detta recept kommer att användas igen
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Supergoda! Tack för receptet!

    SvaraRadera
  6. Inköpslistan är skriven och ikväll/imorgon ska det bakas! Jag hatar att baka innan men detta måste jag ju bara prova =)

    MVH en saffranstokig dalkulla i Göteborg!

    SvaraRadera
  7. Så himla goda muffinsar! Har precis bakat dessa idag och mumsat i mig en och den var magiskt god! Tack för receptet! Länkar till din blogg på min sida också, hoppas det går bra :)
    // Rebecka

    SvaraRadera
  8. Dessa ska jag göra till första advent!

    SvaraRadera
  9. Mums, dessa kommer att bakas igen och igen....
    Härligt att hitta ett bra och perfekt recept på direkten.
    //Annette

    SvaraRadera
  10. Superdupergoda vad dom ������men om det bara ska bli 10st så måste de vara stora muffins! Jag fick de dubbla!

    SvaraRadera
  11. Alltså de här var de godaste saffransmuffins jag ätit! Tack så mycket för receptet :)

    SvaraRadera