Visar inlägg med etikett Efterrätt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Efterrätt. Visa alla inlägg

söndag 11 oktober 2009

Kladdkaka med kanel- & kardemummafudge

Här är den då, den riktiga vinnaren i årets Kladdkake-SM 2009! ;) Även om juryns ord var väldigt fina så hade jag nog själv uttryckt mig något blygsammare. :) Det som gör det lilla extra på denna kladdkaka är fudgen. Det är en mjölkchokladfudge som är smaksatt med kanel och kardemumma. Fudgetäcket, som är väldigt lent och krämigt, passar mycket bra ihop (både till smak och konsistens) med kladdkakan. Bäst blir kladdkakan om den tillagas dagen innan den ska ätas eftersom den behöver tid på sig att stelna.

Och "bara för att” – här kommer juryns omdöme en gång till…
"En fantastisk finish och en perfekt konsistens, sensationell smakupplevelse utöver det vanliga."


Kladdkaka med kanel- & kardemummafudge
Kladdkaka
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1/4 tsk salt
100 g smör

Kanel- och kardemummafudge
1,5 dl vispgrädde
1 tsk honung (eller ljus sirap)
2 kanelstänger
1 tsk kardemummakärnor
200 g mjölkchoklad

Vispa ägg och socker. Blanda de torra ingredienserna i en skål och vänd ner i äggvispet. Smält smöret och rör ner det.

Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant (24 cm i diameter). Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader, 18 minuter. Låt den svalna något.

Stöt kanelstängerna och kardemumman lätt i en mortel. Koka upp grädde, honung och kryddor. Ta bort kastrullen från värmen och låt grädden dra i 10 minuter. Hacka chokladen och lägg den i en skål. Koka upp grädden igen och sila den över chokladen. Rör tills fudgen blir slät, bred sedan ut den över kladdkakan. Ställ in i kylen att stelna.

Servera ev. med lättvispad grädde.

fredag 25 september 2009

Romkladdkaka

En fyllig kladdkaka där en tryffel smaksatt med rom borde göra denna till ett perfekt sällskap till en kopp kaffe."Borde" eftersom jag själv drabbas av svåra ansiktsryckningar varje gång jag ger mig på den där svarta drycken. Men trots att jag själv inte är nån kaffefantast så tycker jag ändå att det luktar gott när kaffebryggaren jobbar - fikalukt! ;) Kladdkakan som serveras kall smakar bäst i små portioner.


Romkladdkaka
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1/4 tsk salt
100 g smält smör
1/2 msk romsessens

Romtryffel
1 dl vispgrädde
3/4 dl mörkt muscovadosocker
200 g mörk choklad, 70%
25 g smör
1/2 msk romessens

Vispa ägg och socker. Blanda de torra ingredienserna i en skål och vänd sedan ner det i äggvispet. Smält smöret och blanda det med romessensen innan allt rörs ner i smeten.

Häll smeten i en smord och bröa en form med löstagbara kanter, 26 cm i diameter. Grädda i 175 grader, ca 20 minuter. Kakan ska vara kladdig när den tas ut. Låt kallna.

Koka upp grädde och muscovadosocker. Ta av kastrullen från värmen och rör ner hackad choklad, smör och romessens. Rör tills tryffeln blir slät och bred sedan ut den över den kalla kladdkakan. Ställ in kladdkakan i kylen igen ca 1 timme.

Serveras med vispad grädde.

torsdag 24 september 2009

Bananpaj med kanel

Jag gillar kombinationen banan och kanel! Har ett annat recept på en vansinnigt god efterrätt med varma pepparkaksbananer som jag ska laga till senare i höst och lägga ut här. Men tills dess får ni hålla tillgodo med denna krämiga bananpaj med lätt kanelsmak. God att äta antingen ljummen med vaniljglass eller kylskåpskall utan tillbehör! :)


Bananpaj med kanel
Pajskal
100 g smör
2½ dl vetemjöl
1 msk vatten
2 msk socker
1 tsk vaniljsocker

Fyllning
3-4 mosade bananer (400 g)
1/4 dl strösocker
1 msk färskpressad cironsaft
2 dl crème fraiche
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel

Mixa ihop ingredienserna till degen. Platta ut degen på plastfolie och låt den vila i kylen i 30 mintuter. Kavla ut degen, låt den täcka botten på pajformen (24 cm) och 2 cm upp på kanterna. Grädda i 175 grader, 10 minuter.

Mosa eller mixa bananerna, rör i socker och citronsaft. Blanda ner crème fraiche, ägg, vaniljsocker och kanel. Häll fyllningen i pajskalet och grädda i ytterligare 20 minuter. Pajen är klar när fyllningen har stannat.

Servera den ljummen med vaniljglass eller kall utan tillbehör.

tisdag 15 september 2009

Punchig kladdkaka

En punchig kladdkaka som gör skäl för sitt namn då punchsmaken återfinns både i kladdkakan och i det gräddiga täcket ovanpå. Den små bitarna från de krossade chokladpunchflaskorna i grädden lyfter hela kladdkakan! Kakan serveras kall för att grädden inte ska smälta.


Punchig kladdkaka
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1/4 tsk salt
100 g smält smör
1/2 msk arraksessens (Ekströms, annars smaka av!)

3 dl grädde
4 punchflaskor i choklad (Cloetta)

Vispa ägg och socker. Blanda de torra ingredienserna i en skål och vänd sedan ner det i äggvispet. Smält smöret och blanda det med arrakessensen innan allt rörs ner i smeten.

Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbara kanter, 24 cm i diameter. Grädda i 175 grader, ca 20 minuter. Låt kallna.

Knäck halsen av flaskorna och häll innehållet i grädden. Vispa till medelhård konsistenes. Hacka chokladflaskorna i mindre bitar och vänd ner dem i grädden.

Bred ut grädden jämnt över den kalla kladdkakan innan servering. (Är kakan ljummen får grädden serveras i skål vid sidan om)

söndag 6 september 2009

Blåbär- och vitchokladglass

Till slut! Till slut kom jag mig för att testa glassmaskinen som länge stått i skåpet och undrat varför jag aldrig plockat fram den och gett den en chans att visa vad den kan. Men för nån vecka sen blev det äntligen av. Alla ingredienser var hemma, isblocket låg i frysen och glassmaskinen var rengjord. Jag har sett många glassrecept på andra bloggar som verkar jättegoda men först ut blev ett recept från linneasskafferi på blåbärsglass med smält vit choklad i. Men en god, len glass där både blåbären och den vita chokladen klart ger sig till känna har jag fått mersmak. Glassmaskinen kommer definitivt få jobba med mig i köket fler gånger!


Blåbär- och vitchokladglass
5 dl vispgrädde
1 dl mjölk
200 g vit choklad
5 äggulor
1/2 dl socker
200 g blåbär
1/2 dl socker

Värm grädde och mjölk på medelstark värme. Hacka chokladen och rör ner den i gräddmjölken tills den har smält. Låt det sjuda ihop några minuter men se till att det inte kokar!

Vispa äggulor och socker pösigt. Häll ner äggvispet i gräddmjölken och sjud några minuter. (samma sak här - det får inte koka eller bli för varmt för då koagulerar äggulan). Häll upp i en ren bunke och låt det svalna en stund.

Koka ihop blåbär och socker en minut. Sila blåbärspurén ner i glassmeten. Rör om så allt blandar sig och låt det sedan kallna helt i kylskåpet.

Följ instruktionerna till glassmaskin. Glassen kan antingen ätas direkt (efter ca 1 timme i glassmaskinen) eller frysas in i en 1-liters burk och ätas vid ett senare tillfälle.

söndag 9 augusti 2009

Inbakade bananer

Med en bananälskande lillebror gäller det att hitta nya recept på efterrätter där just banan är den viktigaste ingrediensen. Denna gång blev det inbakade bananer med en bananchutney som består av banan, apelsinjuice, citronsaft, råsocker och kanel. Chutney och banan varvas och bakas in i en utkavlad smördegsplatta. Vid servering kan man välja att antingen dela bananen och lägga upp båda halvorna tillsammans med två kulor glass till varje portion. Jag gjorde det denna gång men tycker att det blir för mäktigt. Nästa gång kommer jag bara servera ena halvan tillsammans med lite glass. Och kanelsocker för dekorations skull!


Inbakade bananer

4-8 portioner

4 bananer
4 smördegsplattor
Bananchutney
Socker
Kanel
Vaniljglass

Bananchutney
250 g bananer, mogna (2 st)
2 dl apelsinjuice
1/2 dl citron, pressad
2 dl råsocker
2 kanelstänger

Börja med bananchutneyn. Skala och skär bananerna i tunna skivor och lägg i en kastrull tillsammans med övriga ingredienser. Koka chutneyn i 30 minuter tills det blir en krämig konsistens.

Kavla ut smördegsplattorna på lätt mjölat bakbord till de är ca 20x30 cm. Bred ett tunt lager bananchutney på varje degbit. Halvera bananerna, lägg ena halvan ovanpå chutney, bred på lite mer chutney på bananen och lägg den andra bananhalvan ovanpå den första. Vik in ändarna på smördegen och tryck försiktigt ihop resten av smördegen runt bananen. Lägg de inbakade bananerna med skarven nedåt på en bakpappersklädd plåt. Grädda i 225 grader, 15-20 minuter tills smördegen får fin färg.

Dela de inbakade bananerna på mitten och servera dem med vaniljglass, bananchutney och kanelsocker (blanda 1 msk socker och 1/2 tsk kanel och strö lite socker ovanpå banan, glass och tallriken innan servering).

söndag 2 augusti 2009

Rabarbersmulpaj

Ännu ett recept från Systrarna Eisenmans kokbok Sommarens söta. Detta är sånt där bra recept som man kan variera lite efter eget tycke och smak! Jag hade rabarber kvar i frysen och gjorde därför en rabarbersmulpaj. Det går att använda vilka bär eller frukter som helst, likaså kan man välja om man vill ha nötter och kanel i smuldegen eller inte. Jag valde att ha mandel och kanel i smuldegen denna gång! Nötterna gör att det blir lite tuggmotstånd och som den kanellover jag är tar jag varje tillfälle i akt att smaksätta med denna krydda! ;)


Rabarbersmulpaj
1 liter rabarber (skivade)
1 dl socker
3 msk potatismjöl
2 tsk vaniljsocker

Smuldeg
125 g smör
1 dl socker
1 dl vetemjöl
2 dl havregryn
1 dl nötter
1 tsk kanel

Blanda socker, potatismjöl och vaniljsocker till fyllningen. Rör ner rabarberna och häll blandningen i en smord pajform. Grädda i 200 grader, 20 minuter.

Arbeta ihop ingredienserna till smuldegen. Ta ut pajformen ur ugnen och strö över smuldegen. Grädda i ytterligare 20 minuter eller tills pajen har fått fin färg.

Servera med glass eller vaniljsås.

tisdag 28 juli 2009

Mazarinbakelser

Mazarinbakelser som består av en mandelmassabotten, sylt, grädde och färska bär är ett bra alternativ när du vill servera efterrätt portionsvis eller när du vill bjuda på små bakelser till fikat. Alla får en egen kaka och bottnarna, som går att frysa in, kan man lätt förbereda en tid innan. När sen sötsuget sätter in eller när gästerna är på intågande är det bara att ta fram några bottnar, bred på lite sylt, vispad grädde och toppa med bär eller frukt. Jag har provat två varianter hittills, en med jordgubbssylt, grädde och färska jordgubbar och en där jag mosade lite blåbär med socker (istället för sylt), grädde och färska blåbär.



Mazarinbakelser
ca 15-20 st

300 g mandelmassa
150 g smör
4 ägg
2 msk vetemjöl

Sylt och bär (t.ex. jordgubbar, blåbär eller hallon)
Vispgrädde

Riv mandelmassan. Rör ihop mandelmassa och smör till en slät smet. Vispa ner äggen, ett i taget. Vänd ner mjölet.

Klicka ut smeten i mazarinformar eller muffinsformar (av tjockare kvalitet). Grädda i 150 grader i 15 minuter.

Förvara i kyl eller frys.

Vid servering - bred ett par teskedar sylt eller mosade bär på mazarinbotten, lägg på en matsked grädde och toppa med färska bär.

söndag 7 juni 2009

Glass med varm kolasås

Ja ni ser rätt... :) Det är samma recept på kolasås som jag la upp igår (till jordgubbsswissen). Men eftersom den oftast äts tillsammans med enbart glass så tyckte jag att den förtjänade att nämnas en gång till! Såsen ska serveras varm eller ljummen eftersom den stelnar när den svalnar.


Glass med varm kolasås
4 port

8 kulor vaniljglass
1 banan
8 rullrån

Kolasås
75 g smör
2 dl socker
1 dl sirap
1 dl matlagningsgrädde
1 tsk vaniljsocker
2 msk kakao

Blanda alla ingredienser i en kastrull. Koka upp och låt den koka i 3 minuter.

Häll en matsked kolasås i botten på en portionsskål. Fyll på med 2 kulor vaniljglass och 1/4 banan som är skivad eller skuren i stavar. Ringla över rikligt med varm kolasås. Stoppa ner 2 rullrån i kanten på portionskålen. Dekorera ev. med citronmeliss.

lördag 6 juni 2009

Jordgubbsswiss med kolasås

Så här i sommartider måste man passa på att utnyttja jordgubbarna i alla möjliga sammanhang! Här är ett exempel - en marängswiss med jordgubbar istället för bananer. Förutom de klassiska tillbehören i form av vaniljglass, vispad grädde och maränger så ska den serveras med en ljummen, helt underbar kolasås. :) Jag anger inga mängder denna gången eftersom man varvar allting efterhand och enligt eget tycke i en stor skål eller portionsformar. Receptet på kolasåsen däremot ska ni få! Första gången jag åt den var på ett barnkalas hos en klasskompis på lågstadiet - det har varit mitt favorittillbehör till glass ända sen dess! Såsen stelnar när den kallnar så värm den en kort stund i micron eller på spisen före servering om du har kokat såsen i förväg.


Jordgubbsswiss med kolasås
Vaniljglass
Jordgubbar
Maränger
Vispgrädde

Kolasås
75 g smör
2 dl socker
1 dl sirap
1 dl matlagningsgrädde
1 tsk vaniljsocker
2 msk kakao

Blanda alla ingredienser till kolasåsen i en kastrull och koka i 3 minuter. Servera såsen ljummen (den tjocknar en del när den kallnar).

Vispa grädden. Skiva jordgubbarna. Varva glass, grädde, maränger, jordgubbar och kolasås i en stor skål eller små portionsformar. (Jag brukar börja och sluta med kolasåsen). Servera direkt!

torsdag 28 maj 2009

Stekta bananer

Åh dessa bananer! Hittade receptet för många år sen i en tidsskrift. De lagades flitig under en period men sedan föll receptet i glömska till förmån för andra spännande efterrätter. Häromdagen blev jag sugen på att testa det igen. Hittade inte receptet men är ganska säker på att detta är väldigt lik originalet. Tycker man det är bökigt att steka hela bananer går det såklart bra att dela dem i mindre bitar. Mängden "sås" räcker till fler än två bananer, jag tror att det var fyra stycken i receptet från början. Det är gott att ringla lite sås över glassen, men ta inte för mycket eftersom den stelnar snabbt när varmt socker möter kall glass. :)


Stekta bananer
2 bananer
50 g smör
1 dl farinsocker
1 tsk kanel

Smält smör, farinsocker och kanel i en stekpanna. Dela bananerna på hälfen på längden och lägg ner dem i pannan. Stek några minuter på varje sida.

Servera med vaniljglass. Häll gärna över lite av farinblandningen (såsen) också!

Banan- och nutellarulltårta

En chokladig rulltårta med smak av mogen banan. Jag utgick från Leilas recept på banan- och nutellarulltårta men hade varken apelsin (ska vara i smeten) eller mandelspån (strös ut på botten innan den gräddas) hemma. Dessutom hackade jag lite mörk choklad och hasselnötter som tillägg till fyllningen vilken enligt originalreceptet annars består av bananer och nutella. Chokladen och hasselnötterna gör att det blir lite tuggmotstånd i rulltårtan. Rulltårtor är tacksamma som efterrätt också. Skär till en rejäl bit och toppa den med vispad grädde, några skivor bananer och hackade hasselnötter så har du på ett snabbt, enkelt och festligt sätt ordnat dessert till flera personer!


Banan- och Nutellarulltårta
3 ägg
1,5 dl socker
2 msk mjölk
1,5 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
1 tsk bakpulver
50 g smör

Fyllning
300 g Nutella
50 g mörk choklad
2 bananer
1 msk hackade hasselnötter

Vispa ägg och socker vitt och poröst. Rör ner mjölken. Blanda ihop vetemjöl, kakao och bakpulver. Vänd försiktigt ner det i smeten. Smält och rör ner smöret.

Häll smeten i bakpapperklädd långpanna. Grädda i 250 grader i 4 minuter.

Vänd upp chokladbotten på ett sockrat bakpapper. Bred ut nutella medan botten fortfarande är varm. Strö över hackad choklad, tunt skivade bananer och finhackade hasselnötter. Rulla ihop kakan (från långsidan eller kortsidan beroende på hur tjock du vill ha den).

Rulla in rulltårtan i ett bakplåtspapper, försök göra en så tajt rulle som möjligt. Låt kakan kallna och stelna i kylen.

Skär upp i 2 cm breda skivor. Lägg på en klick vispad grädde, dekorera med några skivor banan och hackade hasselnötter ifall du vill servera den som efterrätt!

torsdag 7 maj 2009

Chokladpudding

En len och krämig gammaldags chokladpudding som påminner mer om Jackys kompakta chokladpudding än Ekströms luftiga variant.


Gammeldags Chokladpudding
8 port
1,5 dl maizena
2 dl socker
1 1/4 dl kakao
1,2 liter mjölk 3%

Blanda ihop maizena, socker och kakao i en 3-liters gryta (lättast att få det välblandat är om man rör försiktigt med vispen). Vispa ut de torra ingredienserna i 5 dl av mjölken, häll sedan i resten. Koka upp under omrörning. Koka ett par minuter och häll sedan snabbt upp chokladsmeten i en stor form eller åtta små portionsformar.

Förvaras kallt i minst 4 timmar innan servering.

Garnera med vispad grädde, chokladkex och citronmeliss.

fredag 3 april 2009

Vaniljpannacotta med blåbär

En len och fräsch pannacotta med blåbärsgelé och blåbär. Gräddfilen gör att den inte blir lika kvalmig som en ren gräddpannacotta, men konsistensen är ändå lika tjock och krämig .


Vaniljpannacotta med blåbär
4 port

1 1/2 gelatinblad
1 vaniljstång
1 1/2 dl vispgrädde
3/4 dl strösocker
3 dl gräddfil

200 g blåbär
1 dl vatten
1/2 dl socker
2 gelatinblad

Låt gelatinbladen ligga i kallt vatten 5 min. Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna. Koka upp grädde, socker och vaniljfrön. Ta kastrullen från värmen. Krama ur gelatinbladen och rör ner dem i grädden tills de har smält, blanda därefter ner gräddfilen. Häll upp pannacottan i glas och låt de kallna i kylen.

Lägg gelatinbladen till blåbärsgelén i kallt vatten ca 5 minuter. Ta undan 1 dl av blåbären och spara dem till garneringen. Koka upp resten av blåbären tillsammans med vattnet, låt det sjuda under ca 10 minuter tills bären är lite mosade. Sila sedan massan (det bör blir knappt 2 dl saft). Häll saften i en kastrull och blanda med sockret. Koka upp och sjud 1 minut, rör sedan ner gelatinbladen så att de smälter. Låt det svalna något innan gelén skedas över pannacottan. Ställ in i kylen i minst 4 timmar.

Garnera med de sparade blåbären och ett par blad citronmeliss vid serveringen.