fredag 20 januari 2017

Roy Fares Morotsmuffins

Det här receptet från Roy Fares ger helt fantastiska morotsmuffins! Saftiga, mjuka men ändå lite att tugga på eftersom de innehåller både kokos och hackade valnötter. Vill man göra dom extra goda spritsar man på ett rejält lager vaniljfrosting!

Men ni behöver inte göra om misstaget som trötta jag gjorde i morse när jag skulle göra frostingen. Jag slängde ett getöga på receptet för att se hur mycket vaniljsocker det skulle vara. "12 tsk! Oj, det var mycket..." samtidigt som kugghjulen knaggade lite... "12 teskedar... Varför tesked som mått när det är så många? Hade varit bättre med matsked... " När frostingen var klar smakade jag av den och kände bara en skrap bismak som jag inte känt tidigare. Det var först efter att jag spritsat några muffins som glödlampan tändes, polletten trillade ner och hjärncellerna gick online igen. "Nää.. men tog jag verkligen 12 TESKEDAR vaniljsocker!? Det är ju JÄTTEMYCKET. Det stod ju 12 GRAM i receptet, dvs jag skulle ju ha tagit TVÅ teskedar!" Mr. Fares skriver ju sina recept med viktangivelse först och volymmått i parantes, jag såg bara siffran 12 och sen gick det som det gick.. :-) 

Här, i min blogg, har jag skrivit receptet så som jag vill ha det. ;-) Men alla mått, både vikt och volym, är med så får ni göra som ni själva vill. Ha koll på siffrorna bara!

Även om mina muffins inte blev perfekta denna gång så är det ändå ett av mina favoritrecept!


Morotsmuffins med vaniljfrosting
12 st
 
Morotsmuffins
170 g rivna morötter (3-4 st)
50 g valnötter
0,5 dl (20 g) kokos
2,5 dl (150 g) vetemjöl
1/2 tsk (3 g) bikarbonat
3/4 tsk (3 g) bakpulver
1/2 tsk (3 g) salt
2 tsk (4 g) kanel
2 ägg (110 g)
2 dl (170 g) strösocker
1,5 dl (130 g) olja
 
Frosting
150 g osaltat smör, rumstempererat
150 g (2,5 dl) florsocker
300 g färskost
2 tsk (12 g) vaniljsocker
 
 
Riv morötter grovt. Grovhacka valnötter.
 
Blanda kokos, vetemjöl, bikarbonat, bakpulver, salt och kanel i en bunke. Vispa ägg och socker vitt och fluffigt i en annan (större) bunke. Rör sedan ner de torra ingredienserna och lite i taget av oljan i äggvispet. Sist vänder du i rivna morötter och hackade valnötter.
 
Fördela smeten i 12 muffinsformar i en cupcakeplåt. Grädda mitt i ugnen i 180 grader, 23-25 minuter. Ta ut och låt svalna helt.
 
Frosting
Vispa rumsvarmt smör, färskost och vaniljsocker fluffigt. Vispa sedan i lite i taget av florsockret och vispa tills det blir en fast och fin frosting. Om frostingen känns lite lös kan du stoppa den i kylen i 15-20 minuter innan du börjar att spritsa.

 
Fördela smeten i 12 muffinsformar i en cupcakeplåt
Färdiggräddade. Jättegoda så här också, perfekt för alla som äter mjölkproteinfri kost. Och för alla andra som vill ha något gott att fika på. ;-)
 

Frostingen är dock pricken över i, tycker jag!


Jag hade inte hjärnan med mig i morse när jag gjorde frostingen och öste i tokmycket vaniljsocker! Dessutom var den lite för lös när jag spritsade och har därför flutit ut en del. Meeen... om ni kisar och ser bortom mina misstag finns där en ljuvligt god morotscupcake med vaniljfrosting! :-) 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar