torsdag 19 januari 2017

Päronplättar med kardemumma

Riv i ett par päron i plättsmeten, krydda med kardemumma och strö på lite mandel. Servera med yoghurt, pärontärningar, hackade valnötter och lönnsirap och du har gett dina vanliga plättar ett rejält lyft! Värt att servera till helgfrukosten, till en lyxig brunch eller som ett festligt mellanmål mitt i veckan. Det går likabra att riva i äppel i smeten istället för päron. Och tycker du inte om kardemumma så uteslut det... eller byt ut det mot kanel. :-)

 


Päronplättar
2,5 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker 
1/2 tsk kardemumma
3 dl mjölk 
2 ägg
2 päron (ex Conference) 
Ev flagad mandel

Till servering 
1 päron
Valnötter 
Rysk eller turkisk yoghurt 
Lönnsirap

Blanda vetemjöl, salt, bakpulver, vaniljsocker och mortlad (malen) kardemumma i en bunke. Häll i mjölk och vispa tills smeten är klumpfri, men inte mer än så. Tillsätt äggen, ett i taget. Riv päronen på den grova sidan av rivjärnet och rör ner i smeten.

Stek i smör i en plättpanna.

Man kan ev. ha i några bitar flagad mandel i pannan innan man häller på smeten. Men då får man jobba ganska snabbt och inte steka på för hög värme så att mandeln bränns. Stora bitar flagad mandel är bäst märkte jag, små smulor bränns lättare. Jag testade även att steka plättan på ena sidan, hälla på mandel och sedan vända. Men då fick jag ingen färg på mandeln... det är en smaksak hur man vill ha det. Men lite knaster är gott till den mjuka plättan och gärna rostad för att få ut mesta möjliga smak.

Serveras med skalat päron skuret i små tärningar, hackade valnötter, rysk yoghurt och lönnsirap.  

Mjölkfri: Använd havremjölk, mjölkfritt smör och servera med iMat Fraiche.

 
Testade att lägga på mandel på plättorna innan jag vände dom...


... det blev okej men jag hade velat ha lite mer färg, samtidig som jag inte vill steka plättarna för länge...


Här la jag i mandel först och hällde sedan på smeten. Det är gott med rostad mandel, men de minsta bitarna bränns lätt så man får passa plättarna noga.

En omgång päronplättar med mandel klara att servera!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar