söndag 5 augusti 2012

Kyckling med citron- och dragonsås

Lördagkväll, grillat och middagsgäster stod på menyn i helgen. Ända sedan början av veckan har jag gått och funderat på en sås jag ville testa. För många, många år sedan åt jag nämligen en citron- och dragonsås som var så himla god. Det blev aldrig av i veckan att jag gjorde detta, men igår freestylade jag ihop en sås som blev väldigt lik i smak. Den passar jättebra till kyckling och ris (eller fläskfilé och hasselbackpotatis som vi åt den gången jag smakade såsen)


Kyckling med citron- och dragonsås
6 port

6 kycklingfiléer

5 dl matlagningsgrädde
2,5 dl vispgrädde
1,5 msk kycklingfond
1,5 citron (saft + rivet skal)
3 tsk dragon
Soja för färgens skull
Salt
Maizenaredning

Lägg kycklingfiléerna i valfri marinad (jag hade majskycklingfiléer som jag la i en köpt allroundmarinad).

Koka ihop matlagningsgrädde, vispgrädde, kycklingfond, dragon och rivet skal & saft från citron. Färga såsen ljusbrun med soja, smaka av med salt och red av den med maizenaredning till önskad konsistens.

Servera den grillade kycklingen med ris, sås och haricot verts.

3 kommentarer: