söndag 5 augusti 2012

Blåbärspaj

En kväll i veckan strosade jag och en vän ut i skogen och plockade till oss varsin liter blåbär. Igår hamnade min liter i en klassisk blåbärspaj bakat utifrån ett recept signerat Anna och Fanny Bergenström (Finns i boken Sött, Sweet, Dulce - desserter från när och fjärran). De har lite socker i degen och mycket i fyllningen. Jag tycker om när degen är aningens sötare så nästa gång kommer jag att fördela om sockret - ta mer i degen och lite mindre i fyllningen. Annars är den väldigt enkel och god, jag kommer att göra den här fler gånger!


Blåbärspaj

Smuldeg
4,5 dl vetemjöl
200 g smör
2 msk socker
2 tsk vaniljsocker
(+ potatismjöl att strö ovanpå botten)

Fyllning
1 liter blåbär
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2,5 msk potatismjöl

200 grader, 35 minuter

Mixa mjöl, smör, socker och vaniljsocker till en smuldeg. Fördela lite mer än hälften av smuldegen i en pajform (ca 24 cm i diameter) och tryck ut degen till en botten. Strö lite potatismjöl över.

Blanda blåbär, socker, vaniljsocker och potatismjöl. Häll fyllningen i pajformen, strö över resten av smuldegen. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader, ca 35 minuter.

Servera med vaniljsås.




1 kommentar:

  1. Blåbärgspaj är så gott! Och gjort med färska blåbärg...
    Ciao.

    SvaraRadera