onsdag 7 december 2011

Pepparkaksmuffins med nutellafrosting

Jag tycker att pepparkakskryddorna ingefära, nejklika, kanel och kardemumma är en heelt suverän kombination! Här är dom igen, den här gången i form av ena ruskigt goda pepparkaksmuffins med en maffig nutellafrosting på.


Pepparkaksmuffins med nutellafrosting
10-12 st

Pepparkaksmuffins
100 g rumsvarmt smör
2,5 dl socker
2 ägg
1 dl mjölk
2 msk olja
2 tsk ingefära
1 tsk nejlikor
2 tsk kanel
1 tsk kardemumma
4,5 dl vetemjöl special
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt

Nutellafrosting
50 g mjukt smör
100 g färskost (philadelphia)
2 dl mjuk nutella
2 dl florsocker


Rör ihop rumsvarmt smör med socker. Vispa ner äggen, ett i tagen, tillsätt mjölk och olja. Blanda de torra ingredienserna i en bunke, vänd ner i smeten.

Placera muffinsformar i en muffinsplåt, fyll till 2/3 med smet. Grädda i 200 grader, ca 20 minuter.

Vispa ihop smör, philadelphiaost och nutella till en jämn smet. Häll i florsockret och vispa igen tills smeten blir slät. Bred ut frostingen på muffinsen.

Förvaras i kyl.


8 kommentarer:

  1. Jag ÄLSKAR mjuk pepparkaka.. dessa borde ju då vara onekligen underbart goda med nutella fyllning på :)

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Vart har du hittar dem ursöta formarna? :)


    Kram Sara

    SvaraRadera
  3. Ja, visst är formarna fina! Jag har köpt dom på Lagerhaus. :-)

    SvaraRadera
  4. Jätte fina cuppisar =)
    Kramkram

    SvaraRadera
  5. Aa nu vet jag vad jag ska göra med mina identiska formar ;) ser kanongoda ut!

    SvaraRadera
  6. Jag köpte också sådana formar men de blev inte använda i julas så det får bli till nästa jul istället. Vad är det för gudomligt söt liten pepparkaksgubbe du har som dekoration?

    SvaraRadera
  7. var har du hittat den ursöte lille pepparkaksgubben ?

    SvaraRadera
  8. Ja, visst är dom söta! Men "tyvärr" så köpte jag dom under en USA-resa så jag vet inte om de går att få tag på här i Sverige...

    SvaraRadera