lördag 10 december 2011

Glöggtryffel

Det skulle egentligen varit starkvinsglögg till dessa tryfflar, men det hade jag ingen hemma så jag tog lättglögg istället. Det gick bra det med, men jag kan tänka mig att de smakar ännu mer med starkvinsglögg!



Glöggtryffel

1/2 dl vispgrädde
3 msk starkvinsglögg, av rödvinstyp
200 g mörk choklad, 70%
1 msk smör

1/2 dl kakao
1 msk kanel
1 msk florsocker

Koka upp grädde och glögg. Dra kastrullen av värmen. Finhacka chokladen och rör ner den i den varma grädden. Klicka i smöre och rör försiktigt tills tryffeln är slät. Låt stelna i kylskåpet ca 2 timmar.

Forma smeten till tryfflar, lägg på ett fat och låt dom stelna några minuter i rumstemperatur.

Blanda kakao med kanel och florsocker. Rulla tryfflarna i kakaoblandningen. (Om de fått stelna till lite först brukar det vara lättare att få dom att bli runda och fina nu. Men visst, oregelbundna klumpar smakar precis lika bra som runda tryfflar! ;-))


2 kommentarer:

  1. Oregelbundna "klumpar" kan vara väldans charmiga dem också! Bra tips med att blanda florsocker och kakao att rulla i!

    SvaraRadera
  2. Vad gott det låter, ska jag göra idag tillsammans med annat smått å gott :)

    SvaraRadera