torsdag 1 september 2011

Grilltallrik med kyckling, BBQ-potatis, grönsaksspett

Jag är så imponerad av ert tålamod! :-) Ni fortsätter kika in på bloggen i hopp om att jag har gjort något nytt i köket som är värt att visa. :-) Så nu, äntligen, är jag igång igen och har minst 15 inlägg som jag ska försöka hinna med att lägga upp här inom en snar framtid. Börjar lite lätt med helgens grilltallrik som egentligen inte är något märkvärdigt men kanske kan det ge tips till några av er!


Grilltallrik med kyckling, BBQ-potatis och grönsaksspett
1 kg kycklingfilé
Marinad (jag använde en med hickorysmak)

BBQ-potatis (finns i frysdisken i de flesta affärer nu)

Grönsaksspett
1 röd paprika
20 champinjoner
1-2 rödlökar
Olja
Flingsalt och svartpeppar

Sallad
1 påse ruccolasallad
1/2-1 dl cashewnötter (salta)
3/4 gurka
Parmesanost

Såser, t.ex.
Curry- och sweetchilissås
Chiliaioli

Putsa filéerna och skär dom på mitten (på längden). Marinera i dubbla plastpåsar ett par timmar. Ta ut kycklingen i rumstemperatur 30 minuter innan de ska läggas på grillen.

Skär paprika i stora bitar (ca 2x3 cm), rensa svampen och skär rödlöken i klyftor. Trä upp grönsakerna på spett (om de är gjorda av trä ska spetten blötläggas fem minuter innan grönsakerna träs på). Pensla med olja och krydda med flingsalt och nymalen svartpeppar (särskilt på champinjonerna!).

Skölj ruccolan. Skala gurkan, dela den på mitten och gröp ur kärnorna med en tesked. Skär sedan gurkorna i skivor (ca 1/2 cm tjocka). Blanda ruccola, gurka, cachewnötter och hyvlad parmesan i en skål.

Stek BBQ-potatisen i en långpanna. Jag brukar köra minst 30 minuter (dvs längre tid än vad som står på påsen för att få de extra krispiga)

Jag köpte färdiga såser till detta - en chiliaioli och en med currysweetchili. Kall vitlökssås är annars en klassiker som alltid passar till grillat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar