söndag 18 september 2011

Inbakad kassler

Det här en snabblagad favorit som passar bra till fredagsmyset eller som igår - lördagsmyset. ;-) Tidigare har jag serverat detta tillsammans med pressad potatis eller kokt ris men jag tycker inte att det behövs längre. En rejäl, god sallad räcker gott som tillbehör.



Inbakad kassler
400 g kassler
2 dl crème fraiche
200 g crème bonjour färskost (valfri smak, t.ex. vitlök eller taco)
1 rulle smördeg

1 ägg

Putsa kasslern och skär den i långsmala stavar. Blanda crème fraiche och färskost i en bunke, vänd ner kasslern. Rulla ut smördegen i en ugnsform. Lägg fyllningen i en tjock sträng i mitten på degen, vik in ändarna och långsidorna över fyllningen och knyp försiktigt ihop degen. Pensla kanterna med uppvispad ägg först.

Pensla smördegen med ägg och gratinera i 225 grader, 25 minuter. Servera med en blandsallad!

2 kommentarer:

  1. Va gott det ser ut!!! Brukar göra tunt skivad fläskfilé på samma sätt... Nu ska jag leta upp ett recept på tårta som jag vet att du har här på bloggen nånstans :-)

    SvaraRadera
  2. Cantadous 4 peppar är helt oslagbar tycker jag :)

    SvaraRadera