måndag 12 september 2011

Spätta med potatismos och remouladsås

Här kommer ett sånt där middagsförslag utan något egentligt recept. Eftersom jag matbloggar så är jag noga med att ha koll på hur mycket kryddor, vätska mm jag använder under tiden jag lagar mat. Men potatismos tillhör en av de sakerna jag alltid kör på känn på grund av att mängden smör, grädde, salt och vitpeppar skiljer sig åt från gång till gång. Allt beror på hur potatisen är! Ett gott potatismos ska vara luftigt med smak av salt, vitpeppar och lite smör.


Spätta med potatismos och remouladsås
4 spättafiléer (köpte Findus lättpanerade)

Potatismos
Potatis, mjölig sort
Smör
Mjölk
Salt, Vitpeppar

Remouladsås
3 dl gräddfil
3 msk majonnäs
1/2-1 dl bostongurka
1 tsk curry
Salt

Koka potatisen mjuk. Stöt den med visparna till en elvisp i mindre bitar. Lägg i två klickar smör och häll i lite mjölk, vispa tills det är klumpfritt. Häll i mer mjölk, salt och vitpeppar och vispa tills moset blir lätt och luftigt.

Stek fisken i smör, krydda med salt och citronpeppar.

Rör ihop gräddfil, majonnäs, bostongurka, curry och salt. Låt stå i kylen till servering.

2 kommentarer:

  1. Klassiskt. Så enkelt men löjligt gott.

    SvaraRadera
  2. Vill du få moset ännu godare så byta ut mjölken mot ett paket matlagninsgrädde istället. Jag var motståndare till grädden tills den dagen då jag väl testade det... Så galet gott!

    SvaraRadera