tisdag 9 juni 2009

Smörgåstårta med räkor och anjovis

Detta är en av de absolut godaste smörgåstårtor jag ätit! Normalt sett är inte anjovis en favorit, men här tillför den en fin sälta som behövs i smörgåstårtan. Hade jag vetat vad den innehöll första gången hade jag förmodligen inte smakat.. tur jag inte vågade tacka nej när min nyblivna svärmor bjöd på denna! ;) Smörgåstårtan är mångas favorit vilket gör att den ofta serveras när det vankas kalas i familjen! Receptet kommer ursprungligen från Burmans konditori i Hässleholm.


Smörgåstårta med räkor och anjovis

25 skivor landgångsbröd

Räkfyllning
7 ägg
1 burk majonnäs
800 g skalade räkor
1 pkt fryst dill

Anjovisfyllning
14 ägg
1 burk majonnäs
1 burk anjovis (125 g)

Garnering
1 burk majonnäs (knappt)
2 krukor persilja
1 st huvudsallad
200 g kallrökt lax
1 ask körsbärstomater
1 citron
10 cm gurka
1 kruka dill

Koka alla äggen och låt dem svalna.

Räkfyllning
Hacka äggen (jag brukar använda en äggskärare för att först skiva äggen, sedan vänder jag äggen 90 grader och skär en gång till för att få smala stavar). Rör ner majonnäs, grovhackade räkor (om du använt frysta måste de tinas och rinnas av först för att inte fyllningen ska bli för blöt) och dillen.

Anjovisfyllning
Hacka äggen. Rör ner majonnäs, finhackad anjovis plus spadet från anjovisen.

Lägg ut 5 landgångsbröd bredvid varandra på en serveringsbricka. (Kantskär eventuellt bröden.) Fördela hälften av räkröran på bröden. Lägg på 5 bröd till och fördela hälften av anjovisfyllningen på dessa. Upprepa en gång till, avsluta med ett lager bröd. Bred ut majonnäs ovanpå och runt om hela tårtan. Plasta in tårtan och ställ in den i kylen över natten.

Bred majonnäs ovanpå och runtom smörgåstårtan igen för att garneringen ska fästa bättre. Hacka persiljan, skölj och torka av salladen. Tryck fast persiljan på kanten runt hela tårtan (det är lite kladdigt - så täck gärna serveringsbrickan med en bit aluminiumfolie för att inte den också ska bli kladdig). Täck ovansidan av tårtan med salladsblad. Garnera sedan tårtan med laxrosor, halverade tomater, snittade citronskivor och gurkskivor som ställs på högkant och många dillvippor!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar