söndag 7 juni 2009

Enchiladas med kyckling och cheddarsås

Har haft en påse cheddardip i skafferiet ett tag nu utan att veta vad jag ska använda den till. Jag började leta efter recept med cheddardip och hittade detta receptet på www.matklubben.se. Jag trodde det skulle bli gott, men inte såå gott som det faktiskt blev! Som vanligt blev det ett par småändringar under matlagningens gång i köket. Jag använde purjolök istället för gul lök, mediumstark tacosås istället för "chunkey salsa" (vad är skillnaden?) och strödde cheddarost ovanpå rullarna istället för "gratängost". Slutligen så fördelade jag röran på 5 tortillabröd istället för 8 stycken. Det var lagom med fyllning i dessa, men det hade gått med 4 bröd också - i så fall blir det lagom att dubblera receptet på kycklingröran om man ska använda hela paketet med tortillabröden. Cheddarsåsen är lika tunn som mjölk när man häller den över rullarna men den tjocknar under gratingeringen plus att en del tas upp av brödet.


Enchiladas med kyckling och cheddarsås
4 tortillabröd
300 g kyckling
1 pkt bacon
1/2 röd paprika
1 liten purjolök
100 g champinjoner
1/2 påse tacokryddmix
1 dl salsasås
1 dl vispgrädde

1 påse cheddardip
2 dl mjölk
1 dl salsasås
1 dl riven cheddarost

Skär kycklingen i små tärningar och baconet i 1,5 cm breda skivor. Stek baconet i en torr stekpanna tills det fått färg men utan att det blir knaperstekt. Lägg över i en gryta. Bryn kycklingen i stekpannan och lägg över den också i grytan.

Tärna paprikan, strimla purjolöken och skär champinjonerna i kvartar. Stek grönsakerna mjuka och lägg sedan i dem i grytan. Krydda med tacokryddan, häll på salsasås och grädde. Låt allt koka ihop i fem minuter.

Fördela röran på tortillabröden. Rulla ihop bröden och lägg dem med skarven nedåt i en ugnsform.

Vispa ihop cheddardipen med mjölken och rör ner salsasåsen. Häll såsen över rullarna och strö över osten. Gratinera i 225 grader, 10-15 minuter tills osten fått fin färg.

Servera med sallad!

2 kommentarer:

  1. Detta var verkligen gott. En riktig höjdare, det blev lite kryddstarkt för jag vet inte hur mycket tacokrydda det finns i en påse. Jag köper storpack, så jag tog nog lite för mycket, men som sagt en 10 poängare.
    Tack!

    SvaraRadera