torsdag 4 juni 2009

Rabarber- och kanelmuffins med smuldeg

Jag vet.. det har blivit mycket Leila på sista tiden här! Men efter det förra... mindre lyckade... rabarbermuffinsbaket så bestämde jag mig för att ge Leilas recept en chans. Betydligt bättre! Men jag tror faktiskt att det är ännu godare med äpple i detta recept än rabarber. Så nästa gång ni ser ett rabarberrecept på bloggen kommer det inte vara muffins.. nu ska jag nog satsa på paj eller kaka... :) De ändringar jag gjorde i receptet var att jag inte hade citron i smeten och att jag valde att bara snabbt vända ner kanelrabarberfyllningen för att smeten bara skulle marmoreras istället för att blandas helt och hållet.

Rabarber- och kanelmuffins
14 st

Muffinssmet
2 ägg
1,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Fyllning
200 g rabarber
1 msk smör
2 msk socker
2 msk kanel

Smuldeg
75 g smör
2 dl havregryn
1 dl socker
1 dl vetemjöl

Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt. Rör ner smält smör och mjölk. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör sedan ner det i smeten.

Skär rabarberna i små bitar. Stek dem i smör, socker och kanel några minuter tills de mjuknar men ändå håller formen. Låt svalna en stund.

Blanda rabarberbitarna med smeten med några få stora tag så att smeten blir marmorerad men inte enfärgad.

Arbeta ihop rumsvarmt smör med havregryn, mjöl occh socker till en smuldeg.

Placera ut pappersformar i en muffinsplåt. Fyll formarna till 2/3. Strö lite smuldeg på toppen av varje muffins. Grädda i 225 grader, ca 15 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar