måndag 9 april 2012

Köksö

Köksön, denna viktiga centrala pjäs i köket, tillägnas ett eget inlägg. Tanken på att bygga en köksö väcktes för några månader sedan. Dels pga att vi hade dåligt med bänkyta i köket, dels för att vi kände att vi inte nyttjade huset på bästa sätt. Ovanvåningen som vi byggt användes knappt men genom att bygga en köksö, flytta in matbordet i vardagsrummet och bära upp TVn på övre plan blev huset genast bättre anpassat för våra behov.
Stommarna till köksön kommer från IKEA medan bänkskivan är måttbeställd från Beijer eftersom vi ville ha likadan bänkskiva som finns i resten av köket (Myresjökök).

I förrgår fick vi de sista bitarna på plats och jag kunde äntligen börja inreda och organisera om i lådor och skåp! Köksön är huvudsakligen tänkt att vara en bakyta så allt som hör bakning till (förutom bakformarna som inte fick plats) finns nu i köksön. När det inte bakas kommer vi äta frukost vid bardisken eller nyttja ytan till att duka upp en buffé vid större middagsbjudningar. 

Och nu ni! Nu ska ni få följa med in i hjärtat av huset och t.o.m tjuvkika i mina lådor! ;-) Här kommer ett helt lass med bilder på köksön - utifrån och in. Håll till godo! :-)


Köksön mäter 160 x 130 cm, är gjord i rostfri stål med en svart laminatbänkskiva.
 
Ett överskjut på 30 cm gör köksön även till en bardisk/frukostställe/åskarplats

Tre barstolar, köpta på Cervera

Vinställ (ska nog byta ut hyllorna till något annat sen) och en handdukshängare

Infällt eluttag, används både till köksmaskiner och den bärbara datorn

Den lilla gavelhyllan rymmer fler kokböcker
Lite pynt måste man ju också ha ;-)


Infrån börjar vi väl pedagogiskt i lådan längst upp till vänster. Här finns underlägg av olika slag samt bakhandukar.

I lådan under finns mjöl (vetemjöl, manitoba, graham, rågsikt), havregryn, fröer, socker, sirap och de större stösselburkarna (jag har en hel del påsar och mindre burkar men de får än så länge inte plats i köksön...)


Nederst finns elvisp, stavmixer med tillbehör, digitalvåg, bakbunkar, gasolbrännare och kaksprits

Överst av mittlådorna. Här finns slickepottar, slevar, ballongvisp, cestjärn, tesil (för att pudra florsocker över bakverk) mm

Mandelkvarn, visparna till elvispen, termometer, provsticka, doppverktyg för praliner, degskrapa, dl-mått, penslar, kavel mm

Utstickare och smoother till sugarpaste, klubbpinnar, kruskavel mm 

Bakplåtspapper, spritspåsar och tyllar av olika slag

Massa olika silikonformar till praliner, gelégodis och muffins

I översta lådan till höger finns choklad, choklad och choklad. :-) Mörk (marabou, block- samt 70%-ig), mjölkchoklad och vit choklad. Nougat, mandelmassa och lite cupcakesdekorationer

Oj, här finns det mycket! Bl.a pärlsocker, florsocker, farinsocker, finkornigt socker, glukos, marsanpulver, bakpulver, vaniljsocker, bikarbonat, kryddor, essenser, karamellfärger, kakao, russin, gelatinblad, kokos, mannagryn och potatismjöl.

Längst ner finns assistenten och Tassimomaskinen. Perfekt att slippa ha dessa trängades på den redan lilla bänkytan som finns (fanns) i köket!

9 kommentarer:

  1. Gud vad bra det blev! Tur ni tog den svarta skivan. Och ordning och reda. Nu vet jag alltså var ni förvarar chokladen nästa gång jag hälsar på! Vi har förresten haft picknick på mattan i vardagsrummet ikväll...
    Kram!!

    SvaraRadera
  2. Härligt! Underbart att sätta igång och stöka i det köket där allt står på rätt plats, iaf innan man sätter igång!

    SvaraRadera
  3. Så himla snyggt, fint och läckert, jag blir riktigt imponerad av allt ni fixar i ert fina hem.

    SvaraRadera
  4. Vilken ordning du har, och så mycket choklad! Kan du hålla dig från mjölkchokladen? ;O)

    Fin blogg du har!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  5. Ditt kök och hem är bra to die for. Är du med på pinterest? (inspiration källan)Om inte jag bjuda gärna inn dig. Jag undrar för jag skulle verkligen vilja "pina" saker härifrån som inspiration. Du gör ett riktigt gott och bra jobb!

    SvaraRadera
  6. Tack, ja det är skönt att äntligen kunna få en ordentlig överblick över mina saker! :-)

    Virginia - Nej, jag är inte med på pinterest. Vill du låna någon bild får du gärna göra det så länge du hänvisar hit. Själv hinner jag inte riktigt med ännu en "syssla" på nätet :-)

    SvaraRadera
  7. Hej hittade er finfina köksö av en slump & skulle mer än gärna vilja veta vilka skåp+stl ni köpte + stl på bänkskiva etc....skulle passa perfekt i vårt kök.
    Om jag förstod det rätt på ditt inlägg så eftermonterar man det rostfria?

    SvaraRadera
  8. Hej Susan!

    Om du skickar din mailadress till mig så kan jag maila över lite byggbilder och mått på köksön. Maila till c_bergstrand@hotmail.com

    Och ja, stommarna är vita sen väljer man luckor, golvsockel och täckskivor i rostfritt.

    Mvh Camilla - Mingodasida

    SvaraRadera
  9. Gud så avundsjuk jag blir, mitt lilla fjuttkök (hyreslägenhet) har nte ens en riktgt arbetsbänk! Här bakas det på diskbänken.
    Ser helt underbart ut!! :-)

    SvaraRadera