söndag 29 april 2012

Havrerutor med rågsikt

Det andra brödet jag bakade i morse (eller snarare förmiddags) blev saftiga Havrerutor från Allt om mat. Även här har jag gjort det lätt för mig och kopierat receptet från deras hemsida. :-) Det är rysligt smidigt med långpannebröd då själva utbakningen kräver en minimal arbetsinsats. Brödet delade jag i de 18 förskårade rutorna och frös sedan in allt i tre stycken fryspåsar. Det här är ett enkelt sätt att få "färskt" bröd till frukost hela veckan - bara ta fram och tina så mycket bröd som går åt varje morgon.


Havrerutor med rågsikt
18 st
50 g jäst
6 dl mjölk
2 msk rapsolja
2 msk brunt farinsocker
1 msk salt
2 dl havregryn
1 liter rågsikt
3 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Värm mjölken fingervarm, 37°. Häll lite av mjölken över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt resten av mjölken, olja, farinsockrt, salt, havregryn, rågsikt och vetemjölet. Arbeta degen smidig för hand eller i maskin tills degen släpper bunkens kanter. Strö över lite mjöl och låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.

Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och knåda den smidig. Tryck ut degen i en bakpappersklädd långpanna, ca 30x40 cm. Skåra degen i 18 rutor med en degskrapa och nagga den med en gaffel. Låt jäsa övertäckt ca 30 min.

Pensla degen med vatten och strö över havregryn. Grädda brödet mitt i ugnen i 225 grader, ca 18 min. Låt brödet svalna på galler innan det bryts i bitar.               


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar