lördag 2 juli 2011

Mjuk kanelbullekaka

Jag hade en del gräddfil över efter midsommar och började därför att leta efter recept som innehöll detta. Den här saftiga kakan är ett snabblagat alternativ till ett riktigt kanelbullebak. Man gör en sockerkaksliknande smet som man sedan varvar med socker och kanel i en vanlig bakform. Lite som kanelbullar... fast mjukare. Väldigt god, jag kommer att göra den fler gånger! 




Mjuk kanelbullekaka
175 g smör
2,5 dl socker
2 ägg
3 dl gräddfil
4,5 dl vetemjöl
1 msk (!) bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt

Fyllning
1 dl socker
2 msk kanel

Vispa rumsvarmt smör och socker mjukt och fluffigt. Vispa ner äggen, ett i taget, och rör sedan ner gräddfil. Blanda de torra ingredienserna i en skål (rör om noga så bakpulvret verkligen blandas ut i mjölet). Vänd ner mjölblandningen i smeten.

Smöra och bröa en bakform (gärna 2 liter). Häll hälften av smeten i formen. Blanda socker och kanel och strö över hälften av detta på smeten. Häll i resten av smeten och strö sedan över återstående mängd av socker- och kanelblandningen.

Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader, ca 45-60 minuter. Kakan är klar när provstickan är torr. Låt svalna i formen i fem minuter innan den stjälps upp.







7 kommentarer:

  1. Denna har jag också bakar flera gånger, jättegod! Jag brukar ha i rivet äpple också :)

    SvaraRadera
  2. Det låter/ser väldigt gott ut. Bra att du skrev ett (!) vid bakpulvret!

    SvaraRadera
  3. Men vilken god blogg detta verkar vara! Är i Spanien över sommaren och brukar inte baka så mkt här men just nu blev jag jätte kaksugen...och hittade din blogg o detta recept. Nu är kakan i ugnen och nu ska jag kolla runt lite mer här på dina sidor.
    //Pilla

    SvaraRadera
  4. Så roligt att kakan provbakas även i Spanien! Hoppas den blev bra :-)

    SvaraRadera
  5. måste testas! ser jättgod ut :)

    SvaraRadera
  6. Hittade receptet på den här kakan och måste prova den genast. Brev riktigt god kanelbullekaka! Jag skrev receptet i min egen blogg och länkade till ditt inlägg, hoppas det är okej. Måste också säga att din blogg verkligen innehåller en hel massa inspiration och spännande recept som jag vill prova!
    // Sandra

    SvaraRadera
  7. Bakade den här kakan igår. Jättegod!! Det blir något jag kommer att baka och bjuda på i sommar.

    SvaraRadera