torsdag 7 juli 2011

Jordgubbsmuffins med lemoncurd och vit choklad

Jordgubbarna i trädgårdslandet är på upphällningen men jag plockade ett par liter idag och blev sugen på att göra muffins med en del av dom. De här muffinsen innehåller lemoncurd som är utrörd i smeten plus bitar av jordgubbar och vit choklad. Hade jag haft något av mascarpone, philadelphiaost eller vispgrädde hemma hade jag lagt på en frosting och dekorerat med skivade jordgubbar.


Jordgubbsmuffins med lemoncurd och vit choklad
8-10 st


3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
150 g smör
1,5 dl socker
2 ägg
1/2 dl lemoncurd
3-4 dl jordgubbar
100 g vit choklad

Rör ihop mjöl och bakpulver. Smält smöret och rör ner det tillsammans med sockret. Rör ner äggen, ett i taget, och sedan lemoncurden. Skär jordgubbarna i mindre bitar och hacka chokladen grovt.

Fördela smeten i muffinsformar. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader, ca 15 minuter.



3 kommentarer:

  1. Så gott det låter, och vad fina de ser ut!

    SvaraRadera
  2. Åh, dessa har varit mina favvisar i många år nu...tror j ag hittade de i Buffe-tidningen. 100år sedan. Kanelbullekakan blev kaaanon, perfekt substitut för mitt kanelbulleberoende, nu när jag inte har jäst i Spanien! (bild på den på bloggen)
    Tack!
    //Pilla

    SvaraRadera
  3. Låter verkligen som tokgoda muffins

    SvaraRadera