torsdag 21 april 2011

Bulgursallad med fetaost och pepparrotsröra



Alldeles för sällan använder jag bulgur och quinoa i min matlagning, men när jag väl gör det tycker jag att det är riktigt gott. Särskilt om man blandar upp det med grönsaker och gör en sallad av det. Den här t.ex. tror jag passar jättebra till grillad lax! (det var jag för lat för att göra i veckan, men jag hittade några Choritzokorvar i kylen som fick duga den här gången) ;-)


Bulgursallad med fetaost
4 port

1,5 dl bulgur
1 dl quinoa (gärna den med blandade färger)
150 g salladskål
100 g isbergssallad
1 liten rödlök
150 g fetaost
3 msk färsk persilja
Ärtskott

Dressing
1/2 dl olivolja
3 tsk pressad citronsaft
1 tsk sambal oelek
Salt

Pepparrotsröra
2 dl crème fraiche
3 tsk riven pepparrot (på tub)

Koka bulgur och quinoa enligt anvisning på förpackningen. Låt svalna.

Rör ihop olja, citronsaft, sambal oelek och lite salt till dressingen. Blanda bulgur och quinoa i en skål och häll över dressingen, rör om.

Strimla salladskål och isbergssallad. Skär rödlök i tunna båtar, fetaost i tärningar och hacka persiljan. Blanda allt i en skål, även ärtskott. Rör ner grynblandningen.

Blanda crème fraiche med riven pepparrot (jag köpte på tub). Låt stå kallt fram till servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar