torsdag 21 april 2011

Belgiska våfflor

Har länge velat ha ett belgiskt våffeljärn, en vilja som blev ännu starkare sedan vi i USA åt nygräddade våfflor med Smucker's breakfastsyrup till frukost flera gånger! Jag vet att t.ex Kitchen aid säljer sådana men eftersom man trots allt inte äter våfflor så ofta så har 3000 kr känts som onödigt mycket pengar för ett våffeljärn. Det här sprang jag på i en järnaffär i Tomelilla för några veckor sedan och betalade lite mer måttliga 400 kr. Kanske inte lika tjusig som en Kitchen aid men funktionell :)

Receptet är det som följde med i förpackningen och det blir en JÄTTESATS. Vi var fyra personer som åt tills det stod oss ut genom öronen, det blev ett antal över och resten av smeten åkte ut i vasken när jag tröttnat på att grädda. Halvera receptet är alltså ett tips! Men.. jag är inte helt nöjd med receptet, jag tyckte att det blev lite mycket pannkakssmak på dom - dvs de var aningens för mjuka dessutom vill jag ha mer vaniljsmak. Det belgiska våffeljärnet däremot kommer att användas flera gånger och varianten med nutella, banan och grädde var helt i min smak! ;-)


Belgiska våfflor
Många!

150 g smör
4 dl mjölk
4 ägg
500 g vetemjöl
100 g socker
1 tsk vaniljsocker
25 g jäst
3,5 dl vatten
1 msk olja

Smält smöret och häll i mjölken, låt det bli fingervarmt. Dela äggen i gulor och vitor.

Blanda vetemjöl, socker och vaniljsocker och rör ner mjölkblandningen och äggulorna. Rör ut jästen i ljummet vatten och blanda ner detta i smeten tillsammans med oljan. Vispa äggvitorna till ett hård skum, blanda därefter ner dom i smeten.

Låt smeten jästa i 30 minuter.

Pensla järnet med lite smält smör före gräddning. Strö florsocker över våfflorna och servera med valfria tillbehör.

Belgiskt våffeljärn ger extra höga, fluffiga våfflor. Servera med valfria tillbehör, t.ex...


... med nutella, skivad banan och vispgrädde. Farligt gott! med lönnsirap...
... eller med jordgubbssylt och vispgrädde

4 kommentarer:

  1. Lyxigt värre asså :) Testa Leilas recept...kanske är bättre :)

    SvaraRadera
  2. Belgiska våfflor är så goda. Glad påsk!

    SvaraRadera
  3. Så gott, köpte själv just ett sådant våffeljärn på Lidl nyligen för 150 kronor tror jag det var, blir himla goda våfflor, använde Leilas recept

    SvaraRadera
  4. mums ska strax göra egna med lilds järn just inköpt för 169kr :) en dag ska jag åka till belgien och köpa ett järn där med utbytbara påtar med mackjärn, vanliga hjärtvåfflor, grilljärn och massa annat smått och gott i, men detta får funka fram till dess

    SvaraRadera