onsdag 20 januari 2010

Crëpes

Oj, vilket långt blogguppehåll jag har haft! Trots att inläggen har lyst med sin frånvaro så har jag faktiskt tillbringat lite tid i köket. :) När jag inte är där så är jag antingen på jobbet eller på vår oinredda övervåning som nu ska bli inredd!

Tisdagsmiddag förra veckan blev traditionella crêpes, alltså pannkaksrullar med köttfärsfyllning. När jag ändå var igång gjorde jag dubbel sats pannkakssmet och stekte plättor av resten. Köttfärssåsen har jag inte något recept på, men jag utgick från 0,5 kg färs som jag brynte med gul lök, rörde ner tomatpuré, ketchup och matlagningsgrädde och kryddade med salt, svartpeppar och lite grillkrydda. Färsröran ska bli lite tjockare än en köttfärssås.


Crêpes

1 sats Köttfärssås (på 500 g blandfärs)

Pannkakssmet
3 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1/2 tsk bakpulver
3 ägg
6 dl mjölk

1-2 dl ost

Vispa ihop mjöl, salt, bakpulver och hälften av mjölken till en klumpfri smet. Vispa ner äggen och resten av mjölken, lite i taget.

Stek tunna pannkakor i lite smör. Lägg upp pannkakorna på en tallrik efterhand som de blir klara.

Lägg en pannkaka på ett bakplåtspapper, lägg på ett par skedar köttfärs och rulla ihop pannkakan. Lägg tätt i en ugnsform och strö över lite riven ost.

Grädda i 225 grader, 15-20 min tills osten har smält och fått lite färg.

Lägg en sträng köttfärsröra på pannkakan, rulla ihop till en tajt rulle.

Strö över ost och gratinera i 225 grader tills osten har smält

2 kommentarer:

  1. vanlig mat på 90-talet enligt min erfarenhet, vet inte varför det är så ovanligt här, för det är ju urgott! när jag bodde i Belgien för ett par år sedan gick man jämt till creperian och tog en matcrepe och en till efterrätt med god söt fyllning. Ett gyllene koncept!

    SvaraRadera
  2. Mmm så gott med crêpes, det var länge sedan vi hade det på vårt bord.

    SvaraRadera