torsdag 28 januari 2010

Citronmuffins

Ett bra grundrecept på saftiga citronmuffins. Det är egentligen tänkt för stora muffinsar (amerikanska) och jag tror att de blir ännu godare så. Idag valde vi att göra den mindre varianten och lämnade en rejäl mängd smet över till skålslickningen. ;)


Citronmuffins
150 g smör
2 dl socker
2 ägg
1 citron (skal + 1 msk saft)
1/2 dl mjölk
3 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Vispa ihop rumsvarmt smör och socker. Vispa ner äggen. Rör ner citronsaft och skal, häll i mjölk. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en skål och vänd sedan ner det i smeten.

Grädda i 200 grader, ca 12 minuter (för små).

7 kommentarer:

  1. vad är rumstemperatur???

    SvaraRadera
  2. Rumstemperatur innebär att smöret ska ligga framme på köksbänken (i rumstemperatur) tills det börjar mjukna för att det ska vara lättare att vispa ihop det med sockret. Hinner man inte vänta på att det ska mjukna kan man mäta upp rätt mängd och köra det i mikron några sekunder för att det ska bli mjukt men utan att det börjar smälta.

    Mvh
    Camilla

    SvaraRadera
  3. Dom är sååå goda!!

    SvaraRadera
  4. hur länge ska dom vara i ugnen om dom är stora?

    SvaraRadera
  5. Jag vet inte riktigt hur länge de stora ska vara i ugnen, skulle tro att det kan ta ca 20 minuter. Det beror på hur stora formarna är, det bästa är att känna efter med provsticka!

    SvaraRadera
  6. Tredje gången jag gör dessa muffins, underbart goda :)

    SvaraRadera
  7. Tack för ett underbart recept! Har använt detta receptet några gånger, och de är supergoda och väldigt populära. Dock har jag använt de till cupcakes, alltså med frosting på, men jag tror jag ska testa utan frosting den här gången. :)

    SvaraRadera