onsdag 15 juli 2009

Morotskaka med vaniljglasyr

Detta måste väl ändå vara det ultimata sättet att äta rotfrukter på! Rotmos göra sig nämligen icke besvär i mitt hem. Okej, rotmos och morotskaka kanske inte är direkt jämförbara förutom den gemensamma nämaren... morot. Hur som haver - kakan är väldigt god och med glasyren på blir det ännu bättre! Detta var ett nytt recept för mig och trots att kakan blev mycket saftig så känns det som om att det finns ännu bättre recept på morotskakor. Glasyren däremot var perfekt! Dels konsistensen (varken rinnig eller får hård) och dels vaniljsmaken var jättegott! Jag brukar smaksätta glasyren med citron i vanliga fall men hädanefter blir det vanilj för min del.


Morotskaka
4 ägg
4 dl strösocker
4 dl vetemjöl
2 tsk kanel
1 tsk ingefära
2 tsk vaniljsocker
4 tsk bakpulver
1 3/4 dl rapsolja
6 dl rivna morötter

Glasyr
150 g philadelphiaost
100 g smör
6 dl florsocker
3 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner olja och finrivna morötter. Blanda de torra ingredienserna i en skål och rör ner dem i smeten.

Häll smeten i en bakpappersklädd långpanna. Grädda i 175 grader, ca 35 minuter. Låt kallna helt.

Vispa ihop glasyren och bred den över den kalla kakan. Skär i rutor och förvara dessa i kylskåp. Det går även bra att frysa kakorna med glasyren på!

4 kommentarer:

  1. Humm... detta lät gott. Men vad hände med vaniljglasyren? Det är ju citron i receptet du skrev iallafall! =)

    SvaraRadera
  2. Haha ja där ser man! Fort men fel som min mor brukar säga! :) Nu är det ändrat till vaniljsocker. Tack mumintrollet för att du håller koll på mig! ;)

    SvaraRadera
  3. ...det är inte morot i rotmos heller.... men kakan ser god ut!

    SvaraRadera
  4. Åhjo, vad är det annars som färgar rotmoset organet!? ;)

    (Var faktiskt tvungen att leta upp ett par recept på Tasteline för att dubbelkolla mig själv!) :)

    SvaraRadera