onsdag 15 juli 2009

Limerutor med kokos

Så.. vad gör man.. jag köpte hem några lime bara för att de skulle se fina ut i fruktkorgen när svärmor hälsade på oss för första gången i huset. Sen låg de där några dagar innan jag insåg att jag var tvungen att hitta på något att baka. In på min trogna vän, matklubben, och fann där en massa roliga lime-recept! Här är ett av dem - limerutor med limeglasyr och kokos. Jag gillade dessa kakor men till nästa gång ska jag ta ännu lite mer florsocker i glasyren för att den ska bli fastare.


Limerutor med kokos
Kaka
2 dl strösocker
3 ägg
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3/4 dl mjölk
1 lime (saft och dess rivna skal)
100 g smör

Glasyr
150 g Philadelphiaost
50 g smör
1 lime rivet skal och saft
3 dl florsocker

Dekoration
1-2 dl kokosflingor

Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner mjölk, limeskal och limesaft. Blanda mjöl och bakpulver, vänd ner det i smeten. Smält smöret och rör ner det.

Häll smeten i bakpappersklädd liten långpanna, ca 20x30 cm. Grädda kakan i mitten av ugnen i 175 grader, ca 20 minuter.

Vispa ihop glasyren och bred den över den kalla kakan. Strö över kokosflingor. Kakan går bra att frysa.

1 kommentar: