lördag 11 juli 2009

Kokos- och kolakakor

Från boken Sommarens söta av systrana Eisenman kommer detta recept på Coconut and caramel cookies. Jag stod dock och kliade mig i huvudet ett bra tag under tiden jag bakade eftersom mina kakor inte alls såg ut som de på bilden i boken! Jag vet inte varför - men jag fick för mig att man skulle lägga ihop kakorna två och två med en krämig fyllning emellan. Så är inte fallet! Det blir ett par torra mördegsliknande bottnar där ena sidan doppas i choklad. Sedan smälter man Werthers kola och blandar med rostad kokos (smälta Wethers är bara en genväg för att slippa koka egen kola) detta trycks ut på den chokladiga sidan av kakan. Till slut ringlas lite smält choklad över för att snygga till dom. Kakorna ska förvaras i kyl och ätas kalla tycker jag. Den halvsega kokos-kolan tillsammans med chokladen och kexbotten blev över förväntan lyckad!



Kokos- och kolakakor
20-25 st

Bottnar
125 g smör (kallt)
3/4 dl florsocker
2,5 dl vetemjöl
1/2 dl maizena
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt

Fyllning
2,5 dl kokos
1 påse (135 g) Werthers mjuka kolor
2 msk mjölk

Dopping och garnering
150 g mörk choklad

Kör smör och florsocker i en matberedarae. Blanda de torra ingredienserna och rör snabbt ner dem i smörblandningen tills degen blir smidig. (överarbeta den inte). Forma degen till en rulle som är ca 4 cm i diameter, rulla in i plastfolie och låt den ligga i kylskåpet 30 minuter.

Skär degen i ca 6 mm tjocka skivor. Grädda kakorna i 150 grader, ca 20 minuter. Låt dem svalna en stund på plåten innan de flyttas över till ett galler för att kallna helt.

Smält chokladen och doppa undersidan på varje kaka i den. Låt chokladen stelna.

Rosta kokosflingorna gyllenbruna i en torr stekpanna. Smält kolorna med mjölk i en skål i micron, rör om då och då. Blanda ner kokosen. Klicka ut en tesked av fyllningen på chokladsidan på varje kaka (platta även till kolan lite). Värm ev. resten av chokladen igen och ringla den sedan över kakorna. Förvara kakorna i kylen.


Grunden till kakorna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar