söndag 13 september 2009

Vaniljbullar

Mjuka bullar fyllda med en smörkräm som är smaksatt med vanilj. (Detta är inte samma sak som Pariserbullar, dvs bullar som innehåller en len vaniljkräm). Men goa är dom! Ett tydligt tecken på det är att mäta tiden från det att man sätter fram kakfatet tills det är länsat. Jag tycker de smakar bäst ljumma, när fyllningen smälter lite och vaniljen blir extra framträdande.


Vaniljbullar
32 st

50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
1 dl socker
1/2 tsk salt
2 tsk kardemumma
1 ägg
900 g vetemjöl special (ca 15 dl)

Fyllning
150 g smör
1,5 dl strösocker
4 msk vaniljsocker

Smält smör i en kastrull, häll i mjölken och värm försiktigt till 37 grader.

Smula jästen i en degbunke, häll över lite av degvätskan och rör om tills jästen har löst sig. Rör ner socker, salt, kardeumma och ägg. Häll på resten av degvätskan och det mesta av mjölet. Arbeta in mjölet tills degen känns smidigt. Knåda ordentligt i minst 5 minuter. Låt degen jäsa i 30 minuter.

Mixa ihop smör, socker och vaniljsocker till fyllningen. Låt stå i rumstemperatur.

Stjälp upp degen på ett bakbord och knåda igenom den. Dela degen i 32 delar. Rulla varje del till en bulle och lägg den på en bakpappersklädd plåt. Tryck med fingertopparna ut en fördjupning i miten av varje bulle. Lägg en rejäl tesked fyllning i varje fördjupning och tryck sedan ihop degen runt fyllningen. (Arbeta med fingrarna) Låt jäsa under bakduk i 45 minuter.

Pensla med ägg, nyp med lätt hand ihop eventuella sprickor i degen. Grädda i 250 grader, ca 7 minuter.

Låt svalna på galler under bakduk.

Vetebullar fyllda med vaniljsmörkräm

5 kommentarer:

  1. Vad goda dom ser ut, är sugen på att baka något smarrig men vet inte vad än, kanske skulle man testa dessa.

    SvaraRadera
  2. Du har ju så mycket godsaker här, bakade banan och kardemummakaka i helgen (jag äter inte när det är banan i) familjen älskade den..Dagen efter jag hade bakat kakan va den slut..
    Nu ska jag testa ditt recept på ölbrödet..
    Vi hörs

    SvaraRadera
  3. Hej! jag tänkte pröva att göra vaniljbullar i helgen :D O dessutom göra min egen vaniljkräm. Har inget bra recept på det, så det första som poppade upp i mitt huvud var att gå in på din hemsida och kolla om jag kunde hitta nått! o tata! jag hittade hit ;D Men! Du har gjort Smörkräm, och det är jag inte så jätte förtjust i. Så du har möjligtvis inget recept som du vill dela med dig av på vanlig vaniljkräm som man har i Pariserbullar? :) Kram

    SvaraRadera
  4. Hej! Vad roligt att du kom att tänka på min blogg!! :) Ännu roligare hade det varit om jag hade haft ett bra recept på vaniljkräm. Tyvärr var det länge sen jag gjorde vanlijkräm och ska jag rekommendera något vill jag veta att det är ett bra recept först. :) Men vet du... min frys gapar tom på kakor och bullar så det är snart dags att ge sig på några bak. Varför inte pariserbullar nästa gång!? :)

    SvaraRadera
  5. Okej! men det vore ju perfekt ;D

    SvaraRadera