torsdag 24 september 2009

Marmorerade brownies med hallon

Detta recept kommer ursprungligen från "Två systrars söta" av Systrarna Eisenman. Jag har gjort lite småändringar, bl.a. tar jag 1,5 sats av cream cheesesmeten. Browniesen gräddar jag lite längre också än de 20 minuter som de söta systrarna rekomenderar, detta eftersom jag vill kunna skära upp kakorna i bitar och äta dem för hand. Sist jag gjorde dessa, när det var min tur att bjuda på fredagsfika på jobbet, blev de tyvärr lite för torra tyckte jag. Fick snilleblixten att grädda dom i 40 minuter eftersom jag tyckte smeten var liite för lös efter 35. Inget smart drag, men inte heller värre än att de gick ner. ;) Jag tycker dessa chokladiga kakor med de friska hallonen är jättegoda att äta som dom är men det blir även en fin efterrätt tillsammans med en klick grädde.


Marmorerade brownies med hallon
Brownie
300 g mörk choklad
200 g smör
2 dl socker
4 ägg
3,5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker

Cream cheese-smet
300 g philadelphiaost
3/4 dl socker
2 ägg
1,5 msk vetemjöl
2-3 dl hallon

Smöra och mjöla en ugnsform, ca 20x30 cm. (Jag la ett bakplåtspapper i formen istället, lättare att få ut kakan då...)

Smält choklad och smör i en skål. Vispa socker och ägg poröst och blanda det med chokladen. Vänd ner mjöl och vaniljsocker, rör till en slät smet.

Vispa ihop cream cheese och socker till en klumpfri smet. Rör ner ägg och mjöl.

Häll först chokladsmeten i formen, sedan cream cheesesmeten. Dra med en kniv några tag i smeten så att den blandas lätt. Avsluta med att trycka ner hallon över hela ytan.

Grädda i mitten av ugnen i 175 grader, ca 30-35 min. (Det ska inte dallra, men stickan ska inte vara helt torr heller) Låt svalna, ställ in i kylen innan de skärs i rutor.

Fördela hallon över hela kakan. Jag tycker det är gott att blanda stora och små bitar, därför smular jag sönder en del av de frusna hallonen först.


Snipp snapp snut så var receptet slut.

2 kommentarer:

  1. Tack! Nu ska jag göra den här,med din dosering av cream cheesen! Man kan inte få för mycket av den!

    SvaraRadera
  2. Verkar sjukt goda! Hur många blir det? :)

    SvaraRadera