fredag 11 september 2009

Spaghetti Carbonara

I somras var vi i Rom några dagar. Jag är ingen souvernirsamlare, men däremot köper jag gärna lite råvaror eller annan mat med mig hem. Från den här resan hade vi bl.a parmesanost, pecorinoost och pasta nerpackade i resväskan. Tanken har hela tiden varit att en gång göra en äkta Spaghetti Carbonara - och här är den! Nu är jag väl inte rätt person att uttala mig om dess äkthet, men för mig kändes den så. ;) Carbonara är en sådan rätt där det gäller att satsa lite extra på råvarorna för att få fram en riktigt fin smak. Jag är lite osäker på mängden grädde jag hällde i, jag tyckte att den såg lite "torr" ut från början och hällde på mer i några omgångar. Ta tills du är nöjd och den är så krämig som du vill ha den! Och så snåla inte på svartpepparn!!


Spaghetti Carbonara
450 g spaghetti

2 pkt bacon
1,5 dl parmesanost, riven
1,5 dl pecorinoost, riven
2 dl grädde
4 äggulor
Nymalen svartpeppar

Koka spaghettin al dente.

Skär baconet i 1,5 cm breda bitar. Stek i torr stekpanna i omgångar tills den är ganska fast (den ska inte blir knaperstekt). Vänd ner spaghettin i baconfräset.

Vispa ihop riven ost, grädde och äggulor. Krydda rejält med nymalen svartpeppar! Häll smeten över pastan, vänd runt och värm i ett par minuter tills osten smält. Det får inte koka. (Vill man ha det krämigare är det bara att hälla i mer grädde)

Servera genast!

Parmesanost till vänster, Pecorinoost till höger

2 kommentarer:

  1. å vad gott det ser ut!!! jag älskar pecorino!

    SvaraRadera
  2. Mmmm.. vad gott! Det här skall jag laga någon dag snart!

    SvaraRadera